|
Ruskis ja Skilla Hollannissa
Zeistin pikkukaupungissa Hollannissa sijaitsee koulu ja
ohjauskeskus Bartimeus, jossa on erikoistuttu näkövammaisten
oppilaiden koulunkäyntiin, koulunkäynnin tukemiseen ja
ohjaukseen. Ruskiksen ja Skillan opettajat ja neuropsykologi
vierailivat Bartmeuksessa marraskuussa. Matkan tavoitteena oli
perehtyä aivoperäisen näkövamman teemoihin, joista
Bartimeuksessa on laaja ja syvällinen asiantuntemus. Matkan
liittyy kansainvälisen vaihdon Erasmus-ohjelmaan.
Hollannin koulujärjestelmä poikkeaa suomalaisesta järjestelmästä.
Kun lapset ovat 12-vuotiaita, he siirtyvät yläkouluun. Siinä
vaiheessa koulu päättää oppilaan jatko-opintopolusta.
Vaihtoehtoina on kolme eritasoista koulutusväylää: yliopistoon
johtava lukiota vastaava taso, amk-/opistotasoiseen tutkintoon
johtava taso tai ammattiin johtava taso. Erityisopetusjärjestelmä
on vielä toistaiseksi erillään yleisopetuksen koulujärjestelmästä,
vaikkakin inklusiiviset koulutusjärjestelyt ovat yleistymään päin
myös Hollannissa. Erityiskoulut on jaoteltu neljään klusteriin,
jotka järjestävät opetusta erityisen tuen tarpeen oppilaille.
Bartimeuksessa opiskelee 5 - 16 -vuotiaita lapsia, joilla on näkemisen
haasteita. Oppilaita on vajaa 200 ja lisäksi lähes 900
ohjauksen piirissä olevaa lasta tai nuorta, joista vanhimmat
ovat jo yliopisto-opiskelijoita. Meihin teki vaikutuksen
erityisesti se, miten teknologiaa sovellettiin rohkeasti ja
luovasti monivammaisten oppilaiden oppimisen tueksi ja
motivoimiseksi. Esimerkiksi Raspberry Pi tietokoneeseen oli
koodattu ohjelma, jolla pystyy opiskelemaan pistekirjoituksen
lukemisen ja kirjoittamisen alkeita. Phonotonic, yhdistettu
sovellus ja liikesensori, motivoi liikkumiseen oman soittolistan
tahdissa. Helppokäyttöisen KNFB-kännykkäsovelluksen avulla
teksti valokuvataan ja sovellus muuntaa tekstin puheeksi tai
pistekirjoitukseksi. Sovelluksen suomenkielistä versiota täytyy
toistaiseksi odottaa.
Bartimeuksen asiakkaista ovat koulun oppilaiden lisäksi heidän
perheensä sekä laaja opetus- ja kuntoutusalan ammattilaisten
joukko. Palvelurepertuaariin kuuluvat muun muassa oppimisen ja
koulunkäynnin laaja-alainen tuki, ohjaus, koulutus ja
konsultointi, tutkimus ja arviointi. Bartimeuksen toimintamallit
muistuttavatkin monella tapaa Valteri-koulun käytänteitä.
Eroavaisuuksiakin toki löytyy. Tukijaksoja Bartimeuksessa ei järjestetä,
ja Valterin tukijaksotoiminta herättikin kiinnostusta.
Rahoitusperusta on myös toisenlainen kuin meillä. Bartimeus
osoittaa ministeriöltä saamansa rahan kouluille ja yksittäisille
oppilaille erityisen tuen järjestelyitä varten.
Monien asiantuntijatapaamisten lisäksi pääsimme myös
oppitunneille, mikä on aina mieleenpainuva elämys tämän
kaltaisilla vierailuilla. Muun muassa ekaluokkalaisten kanssa
harjoittelimme g-kirjainta, jonka ääntyminen vaikutti meistä
kovin mutkikkaalta.
Matkaterveisin
Marketta Karvonen, Niina Laitinen, Misa Möller, Tuomo Aro ja
Saila Teinilä
Ruskiksen Erasmus-matka Newcastleen
Ruskiksen AAC-ohjaajat ja puheterapeutit lähtivät tutustumaan
Percy Hedlyn kouluun Newcastlessa. Koulussa on 150 oppilasta,
joilla on Ruskislaisten kanssa samantyyppisiä haasteita
liikkumisessa, kommunikoinnissa ja oppimisessa.
Pääsimme seuraamaan kahden päivän ajan koulun toimintaa.
Näimme erilaisia oppitunteja, keskusteluryhmiä ja
leikkituokioita, joissa harjoiteltiin ympäristöön
vaikuttamista valinnoilla ja kommunikointia sosiaalisissa
tilanteissa.
Mieleen jäi erityisesti positiivinen ja oppilaita kannustava
ilmapiiri, AAC-taitoja käytettiin aidoissa sosiaalisissa
tilanteissa, opetuksessa painotettiin sosiaalisuutta,
osallistumista ja keskustelutaitoja. Oppilaille annettiin aikaa
tehdä itse. Avustajat huomioivat hyvin ohjauksen/vihjeiden määrän
ja laadun. AAC-ilmaisuja kirjattiin oppitunnilla ylös.
Vierailumme oli inspiroiva ja vaikutuimme oppilaiden AAC-taitojen
kehityksestä ja seurannasta. Saimme uusia ideoita erityisesti
AAC-taitojen seurantaan ja kirjaamiseen Ruskiksella.
Matkaterveisin Leenu Salmi, Tiina Jokela, Satu Kytöharju ja
Janette Kotonen
|