|
Voi ammatillista erityisopiskelijaa!
Niin voisi sanoa, kun ajattelee tämän hetkistä tilannetta
Bovallius-ammattiopistolla. Bovalliuksessa on YT-neuvottelut käynnissä ja
kuuden viikon lakisääteinen neuvotteluaika päättyy 9.12.2013.
Paljon ei siis ole tosiasioita kerrottavana YT-neuvotteluiden syistä,
kulusta tai loppuutuloksesta.
Virallinen selitys neuvotteluiden tarpeesta Bovalliuksen johdon taholta
on, että kaikille 530 opiskelijalle taataan laadukas opetus neuvotteluiden
päätyttyä. Kuitenkin on saatava kahden miljoonan vuotuiset säästöt aikaan
ja YT-neuvotteluiden kohteena on kaikkiaan 70 ihmisen työt tavalla tai
toisella. Bovalliuksen palveluksessa on 280 ihmistä. Opetus-, ohjaus- ja
tukipalveluhenkilöstö on kokonaisuudessaan neuvotteluiden kohteena,
ja näitä ei ole tarkoitus erikseen turvata. OAJ:n luottamusmiehemme
Mika Öhberg on tehnyt varmasti kaiken voitavansa. Tästä hänelle suuri
kiitos! Vaikka Mika ei ole voinut meitä jäsenistöä informoida
neuvotteluiden kulusta on niiden aikana, hänen olemuksestaan
tulkittavissa, että todellisuudessa ei mistään neuvotella, ja näinhän
työnantajan edustajakin taisi asian alkuinfossa todeta. Koska muuta tietoa
ei tulevasta ole kerrottavana, ajattelin kuvailla nyt hieman
henkilökohtaisia näkemyksiäni ja kokemuksiani YT-neuvotteluiden ajalta.
Ensinnäkin en vain olisi uskonut, että ammatillinen erityisoppilaitos
joutuu turvauttumaan YT-neuvotteluihin tai ainakin olisin uskonut
opetuksen ja ohjauksen olevan niin tärkeä ja suorastaan pyhä asia, ettei
sen toiminta olisi uhattuna. Vaikkakin ajatus opetuksen laadun
turvaamisesta nykyisellään on virallinen julkilausuma minun on vaikea
yksittäisenä opettaja-luokanvalvojana olla samaa mieltä. Jos resurssia
yhtään vähennetään suoraan opiskelijoiden arkeen liittyvistä toiminnoista,
on opiskelijan asema aiempaa heikompi. Vai voiko kukaan todellisudessa
väittää muuta?
Mitä nämä resurssien heikennykset voisivat olla? Nyt korostan, että tämä
on vain yksittäisen opettajan välittämää epävirallisen pohdinnan tulosta,
mitä pohdintaa toki olemme opetus-, ohjaus- ja tukipalveluhenkilöstön
kesken käyneet.
Henkilöstön vähentäminen on yksi säästökeino. En ole luokanvalvojana
joutunut kertaakaan kyseenalaistamaan yhdenkään edellä mainitun
henkilöstöryhmän jäsenen tarpeellisuutta. Jokainen luokka tarvitsee
luokanvalvojan. Meidän määrää voidaan vähentää vain ryhmien määrää
vähentämällä, mikä aiheuttaa ryhmäkoon suurentumisen eli opetuksen ja
ohjauksen resurssi opiskelijaa kohti vähenee välittömästi. Sama on
tilanne, jos ohjaajia vähennetään. Ammattitaitoa tukevien aineiden
(kielet, liikunta jne.) opettajien vähentäminen aiheuttaa saman, koska
meidän opettajien työtunnit on nyt vähennetty minimiin. Tietysti
opiskelijoiden lähiopetustuntimääriä voidaan vähentää entisestään aiemman
lisäksi.
Tukipalveluhenkilöstön vähentäminen lisää suoraan luokanvalvojan tai muun
jäljelle jäävän ohjaus- ja tukihenkilöstön työmäärää. Tätä ”pyörittelyä”
voisi varmasti vielä jatkaa pidempäänkin mutta lähtöajatus lienee jo
selvinnyt. No nythän nämä toiminnot ovat siis täysimääräisesti
YT-neuvotteluiden kohteena siinä missä muutkin ammattiopiston ja säätiön
toiminnot poisluettuna Bovallius-kiinteistöt ja Bovallius-palvelut. Nämä
ovat itsenäisiä yhtiöitä, joiden pääasiakkaana ammattiopisto tosin
lienee. Bovallius-säätiö koulutuksen järjestäjänä saa valtion osuudet ja
päättää, miten varat säätiön toimintojen sisällä lopulla käytetään. Näin
olen ainakin asian ymmärtänyt.
YT-neuvotteluthan ovat kriisitilanne organisaatiossa ja on ollutkin
mielenkiintoista seurata ja oppia, miten me ihmiset reagoimme tällaiseen
kriisiin. Olen oppinut itsestänikin paljon. Melko urheita olemme olleet ja
olemme pyrkineen ammattitaitoisesti ”suojelemaan” opiskelijoitamme tältä
kaikelta. Epäinhimmillisiä emme kuitenkaan ole olleet eli toki kaikella on
ollut vaikutusta opiskelijoihin jo nyt. On mielenkiintoista nähdä, mikä on
YT-neuvotteluiden lopputulos erityisopiskelijan kannalta. Toki kannan myös
huolta mukavista ja osaavista kollegoistani ja miksen vähän itsestänikin.
Uskon kuitenkin meidän aikuisten selviävän, olimme sitten jatkossa
bovalliuslaisia tai emme. Erityisopetus ja erityisopiskelija tässä lopulta
häviää paljon. Voi ammatillista erityisopiskelijaa! On surullistakin, kun
ei tiedä keille kaikille joutuu tavallaan jäähyväiset jättämään. Joitakin
jäähyväisiä kollegoina on jo jätetty, mutta ei muuten
pysyvästi. Arvon ksollilainen: joka tapauksessa hymyillään, kun tavataan,
miten ja missä se sitten tapahtuukin.
Tomi
|