|
It’s My Life - vai onko?
Olimme onnekkaita saadessamme mahtavat yhteistyökumppanit
Comenius-hankkeeseemme tanskalaisesta, itävaltalaisesta, belgialaisesta ja
hollantilaisesta erityiskoulusta. Oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelissa
vuosien 2012 – 2013 aikana toteutetun hankkeen tavoitteena oli tutustua
eri maiden tapoihin tukea perusopetuksen loppuvaiheen oppilaita kohti
seuraavaa opinto- tai työpaikkaa. Hankkeen nimen mukaisesti
halusimme korostaa nuoren tukemista kohti itsenäisempää elämää viimeisten
erityiskoulussa vietettyjen vuosien aikana. Yhteinen huolemme oli se, että
erittäin tuetussa ja turvallisessa ympäristössä varttuneet nuoret
joutuivat kohtaamaan tavallisen yhteiskunnan tuomat haasteet osittain
valmistautumattomina.
Toiminnallisesti hanke oli jaettu neljään teemaan, joiden avulla pyrimme
löytämään keinoja tukea itsenäisempää elämäpolkuaan aloittelevia nuoria.
Teemat olivat: itsetunto, sosiaaliset ja tunnetaidot, yhteiskuntaan
siirtyminen sekä toimiminen yhteiskunnan jäsenenä.
Vierailut eri maihin olivat pääosin asiantuntijavierailuja ja ainoastaan
Tanskasta olivat oppilaat mukana yhdellä matkoistamme. Viiden vierailumme
aikana esittelimme toisillemme maissamme ja kouluissamme hyväksi
havaittuja teemaan sopivia käytäntöjä. Samalla saimme tutustua hyvinkin
erilaisiin koulutusjärjestelmiin sekä tapoihin toimia transitiovaiheessa
olevien nuorten kanssa. Varhainen ”tasoryhmittely” eri kouluihin
12-vuotiaana tuntui olevan edelleen hyvin Eurooppalainen käytäntö, joka
vaikutti vahvasti myös nuorten etenemismahdollisuuksiin koulun
loppuvaiheessa.
Suomi Euroopan kartalle
Omien koulujemme oppilaat pääsivät mukaan kansainväliseen tunnelmaan oman
maan vierailun yhteydessä, jossa vieraat esittelivät kulttuuriaan ja
tapojaan maistiaisten, paikallisten tuotteiden, leikkien ja valokuvien
avulla. Mikaelissa vierailuja ennakoitiin myös mm. maalaamalla Van Goghin
tapaan, pelaamalla jalkapalloa Suomi vastaan Hollanti sekä nauttimalla
lisäopetuksen oppilaiden järjestämästä wieniläisestä kahvilatunnelmasta
valsseineen ja Sacher-kakkuineen.
Puolentoista vuoden aikana ymmärrys samanlaisista pulmista ja erilaisista
toimintatavoista selkiytyi. Hankkeen aikana pääsimme testaamaan näkemiämme
malleja myös omassa koulussamme. Vakiintuneiden toimintatapojen
muuttaminen ei tapahdu lyhyessä ajassa eikä yhden hankkeen avulla, mutta
siinä saadut ajatukset jatkavat itämistään. Hankkeen tuotoksena
synnytimme omat nettisivut, joihin olemme koonneet näkemäämme ja
kokemaamme myös muille jaettavaksi. Ne löydät osoitteesta: http://comenius.het-erasmus.nl.
Johanna Juvonen, Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael
|