|
Henkilökuvassa Johanna Kiiski, Oppimis- ja ohjauskeskus
Mikael
Kuka olet ja mistä tulet?
Hei, olen Johanna Kiiski. Synnyin Konnevedellä kotihetekassa
marraskuussa 1954 mustanpuhuvana napanuora kaulan ympärillä. Tämän
syyksi on helppo lukea kaikki omat puutteet;eivätpä turhaan
paina selkärepussa. Kouluni kävin kansakoulusta OKL:ään
Savonlinnassa. Myöhemmin suoritin tutkinnon täydennyksen (KM)
Kajaaniin ja erityisopettajatutkinnon Jyväskylään.
Luokanopettajana työskentelin vuosina 1976-96 Mikkelissä,
Parikkalassa ja Ristiinassa. Erityisluokanopettajan työt aloitin
syksyllä 1996 Mikkelin kaupungin dysfasiaopetuksessa.
Kerro työstäsi Oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelissa!
Syksyllä 2001 tulin Mikael-kouluun (silloin Mikkelin
kuulovammaisten koulu) erityisluokanopettajan työhön. Siihen
asti koulu oli ollut kuurojen ja kuulovammaisten opinahjo.
Tuolloin koulussa aloitti kaksi dysfasiaryhmää. Minä sain
niistä toisen. Aluksi ihmettelin lähes aavemaiselta tuntuvaa
hiljaisuutta kaikkialla. Käytävillä saattoi olla iso joukko
oppilaita, mutta ei yhtään ääntä. Kädet vain huiskivat.
Muutamassa vuodessa äänet lisääntyivät, kun kuurot lähes hävisivät
ja kielihäiriöiset valtasivat alaa.
Muutos viittovasta yhteisöstä puhuvaksi yhteisöksi oli nopea
ja monelle työntekijälle rankkakin, koska omalla
erityisosaamisella, viittomakielellä, ei ollut enää
samanlaista käyttöä. Eikä se tulijan osakaan aina ihan
kitkaton ollut. Oli aikoja, jolloin tarvittiin viittomakielen ja
viitotun suomen tulkkia yhtä aikaa ja lisäksi suomen kielellä
oli puhuttava selkeästi. Muutokset eivät tähän loppuneet:
tulivat usherit, aspergerit, näkövammaiset ja monet muut.
Vuosituhannen alun hiljaisuuttaja rauhaa ei kukaan enää muista
tai ei jouda muistelemaan. En sano, että silloin olisi ollut
helpompaa, mutta ehkä silloin oli enemmän aikaa ajatella. Nyt
toimitaan.Minä opetin Mikael-koulussa kielihäiriöisiä lapsia
viisi vuotta. Sitten olin vuoden virkavapaalla ja tein
laaja-alaisen erityisopettajan töitä Savonlinnassa.
Syksyllä 2008 aloitin ohjaavan opettajan työt Mikael-koulussa.
Tulin toiseksi ohjaavaksi opettajaksi, kaimani (Johanna Juvonen)
oli aloittanut vuotta aikaisemmin. Kahdestaan me olemme hommia
paiskineet näihin päiviin asti. Välillä Iso-Johanna teki
kehittämispäällikön töitäkin. Näin jälkeenpäin ajatellen
taisivat yhteiset tuumaustauot jäädä liiankin vähiin. Toinen
tuli, toinen lähti ovenraossa vaihdettiin kuulumiset, sähköposteilla
yritettiin löytää aikaa, jolloin molemmat olisimme yhtä aikaa
yhteisessä työhuoneessamme. Iloista yrittämistä oli, välillä
puurtamistakin, aikaankin saatiin molemmat omilla saroillamme,
Iso (Juvonen) isompien parissa, Pieni(Kiiski)
pienempien parissa. Siitä hommasta jäin onnellisena eläkkeelle
helmikuun alussa. - Pientä keikkaa olen tehnyt edelleen Oppimis-
ja ohjauskeskus Mikaeliin.
Mikä on ollut erityisopettajaurasi aikana vaikuttavin
kohtaaminen oppilaan kanssa?
Niitä on monia, monia. Vaikea valita vain yksi, joten tässä
muutamia mukavia poimintoja:
Kouluvuoden alkaessa luokkaan eteeni asteli pieni, ihana,
ruskeasilmäinen kaveri. Hän osoitti minua etusormellaan sanoen:
Sinä paha. Sitten hän osoitti itseään ja sanoi:
Minä kuningas. Siitä alkoi yhteinen ihastuttava ja
vihastuttava matkamme, kun sanat eivät riittäneet piirrettiin,
laulettiin, naurettiin, itkettiin ja käytettiin milloin mitäkin
merkkejä. Vuosi kului ja opinhaluinen ruskeasilmä oppi
lukemaan! Seuraavana syksynä saatiin luokkaan muutama uusi
oppilas. Kuningas kirjoitti seinälle lapun: Täällä
määrää Johanna. Jos työrauhaongelmia tuli, kävi hän
osoittamassa lappua ja kummasti sai toiset rauhoittumaan. Ei
unohdu se kaveri koskaan.
Ei unohdu myöskään se kaveri, jota alkutaipaleella jouduin pitämään
ihan kunnolla kiinni, enkä puremaltakaan välttynyt. Pari vuotta
kului ja sain kaverilta ystävänpäivänä ison sinisen pahvisydämen,
jota koristivat punaiset nauhat ja teksti: Kun rakkaus kiihtyy,
niin lapset viihtyy!
Eräänä vuonna oli luokka, jossa useampi oppilas keksi omia
sanoja, kun viralliset sanat eivät tulleet mieleen. Kävimme
niistä yhdessä keskustelua ja pohdimme esim., miten sanat
syntyvät. Luokassamme oli Suomen kielen perussanakirja, josta välillä
tarkastettiin sanojen oikeellisuus. Taas kerran tuli eteen
sanaongelma, josta syntyi lähes riita oppilaiden kesken. Silloin
eräs oppilas sanoi: Katsotaan tuomarin kirjasta! Vähän
aikaa meni, ennen kuin tajusin, mistä kirjasta oli kyse. (Tämä
tapahtui ennen nettiaikaa.)
Ja sekin kaveri, joka niin paljon tarvitsi rajoja ja rakkautta,
lempeyttä ja lujuutta ja oli sisimmässään hurmaava. Hän oli
neuropsykologin kysyessä jotain koulusta sanonut: Opettaja
on pieni sisukas nainen.
Enimmäkseen opetin alakoululaisia; eräänä vuonna opetin
kaseille äidinkieltä. Ennen kevään viimeistä tuntia kysyin,
olisiko heillä toiveita viimeiselle tunnille. Otetaan sitä
pallopiiriä, sanoivat 8. luokan pojat! (Pallopiirissä oli
harjoiteltu aika- ja sijamuotoja.)
Mitä asioita jäät eniten kaipaamaan työyhteisössä?
Yhteistä tekemistä, yhteistä innostusta, jakamista ja toisten
antamaa tukea työhön kaipaan. Myös oppilaat ovat olleet tärkeitä
ja heiltä saamani vastakaiku on antanut voimia ja iloa. Tässä
elämän vaiheessa iloa ja piristystä päivään tuottavat kaksi
pikkupoikaa, mummelin omat aarteet.
Olet jäänyt juuri eläkkeelle. Mikä on parasta eläkkeelle
jäämisessä?
Tähän kysymykseen on helppo vastata. Vastaus löytyy kortista,
jonka sain henkilökunnalta. Siihen on siteerattu Tove Janssonia:
Ellei joku satu tietämään, mitä eläkkeelle pääseminen
tarkoittaa, niin kerrottakoon asia: Kun ihminen elää tarpeeksi
vanhaksi, hän saa kaikessa rauhassa tehdä juuri mitä haluaa.
Mikä asia on eniten muuttunut urasi alkuajoista tähän
päivään erityisopetuksessa?
Erityisopetuksen rakenteissa on tapahtunut muutoksia. On
siirrytty tarkkarajaisesta ryhmittelystä (EHA, EMU, EVY, EDY,
ESY, EKU, ENÄ) sekaryhmiin, integraatioon, inkluusioon.
Oppilaiden vaikeudet ovat laajemmat ja syvemmät. Kodeilta ei läheskään
aina enää saa tukea omaan työhön, vaan kotiväki odottaa
koululta apua. Opettajan tarvitseman tietotaidon määrä on
paisunut ja sen lisäksi pitäisi olla enemmän herkkyyttä,
intuitiota ja rohkeutta toimia mitä moninaisimmissa tilanteissa.
Iloinen asia on se, että varhaiskasvatuksessa on otettu todesta
varhaisen puuttumisen tärkeys. Enää ei jäädä odottamaan,
että koulu tekee ihmeitä. Koulun yhteistyöverkosto on siis
laajenemassa myös tähän suuntaan. Ehkä Valteri-keskusten pitäisi
suunnata enemmän palveluja myös varhaiskasvatukseen.
Millaisena näet tulevaisuuden koulun vaikkapa 20 vuoden
kuluttua?
Jotenkin tuntuu vai toivonko vain, että kehitys ei
yhteiskunnassa enää voi olla näin rajua, kuin viimeiset pari
vuosikymmentä ovat olleet. Ihmisten pää ei kestä. Aivot
tarvitsevat aikaa. Mielestäni koululaitoksessa ei ihan
mullistavia muutoksia ole vielä tapahtunutkaan. Opettaja voi
edelleenkin pistää oven kiinni ja pitää tunnin 70-luvun
tapaan. Vai voiko? Tekniikkaa on tulossa luokkiin hiukan lisää,
ja nykyinen tekniikka otetaan tehokkaammin käyttöön. Tämä
tuo mukanaan yhteisen osaamisen, jakamisen tarvetta. Kaikkea ei
voi yksin hallita. Tehdään enemmän aidoissa tiimeissä töitä.
Sosiaalisia taitoja tarvitaan.
Toisaalta myös monet perinteiset opetusvälineet ja menetelmät
säilyvät. Älytaulut ja iPadit eivät korvaa kaikkea käsillä
tekemistä. Ainakinpienet oppilaat tarvitsevat edelleenkin
irtokuvia ja sanalappuja, erilaisia muotoja ja materiaaleja,
joita saavat pyöritellä käsissään. Ja isommatkin
tarvitsevat, vaikkapa sen pallon, joka pannaan pallopiirissä
menemään ;). Muutokset eivät kenties ole niin rajuja, kuin pelätään
tai toivotaan.
Missä asiassa koit vahvimmin onnistuneesi
erityisluokanopettajana tai ohjaavana opettajana?
Erityisluokanopettajana koin onnistuneeni ihan tavallisessa
arkityössä. Meillä oli yleensä leppoisaa luokassa, oppilaat
edistyivät, minusta oli mukavaa kehitellä omia harjoituksia ja
vanhempien kanssakin oltiin enimmäkseen yksimielisiä
tavoitteista ja tekemisestä.
Ohjaavana opettajana mielestäni ykkösjuttu ovat olleet
oppimateriaalit, joita olen ollut tekemässä. Oppimateriaalit
ovat kummunneet niistä harjoituksista, joita kehittelin
toimiessani erityisluokanopettajana. - Ihan alkutaipaleelle jäi
pienten AAC -ohjauksen kehittely. Mutta toivon, että sitä joku
innostuu jatkamaan.
Mitä haluaisit sanoa uransa alussa oleville, joilla on
vielä vuosikymmeniä eläkeikään?
Pitäkää huolta itsestänne: liikkukaa ja nukkukaa riittävästi;
ottakaa asioista selvää, innostukaa ja opiskelkaa! Välittäkää
oppilaistanne ja uskokaa heidän mahdollisuuksiin. Antony Brever
on sanonut viisaasti: Toivo pitää sydämen ehjänä.
Suurkiitos kaikille menneiden vuosien yhteisestä tekemisestä,
tuesta ja kannustuksesta!
Oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelin puolesta kiitos myös Johannalle
näistä vuosista!
Haastattelijoina Anja ja Virpi
|