|
Mitä on koulutuksen laatu? Voiko laatua mitata?
- Koulutuksen laatua voidaan tarkastella erilaisista
näkökulmista opettajan, oppilaan, vanhempien,
elinkeinoelämän, yhteiskunnan näkökulmasta. Opetuksen laatu
kiinnostaa monia. Paitsi oppilaita ja vanhempia, niin myös
koulua itseään ja opettajia sekä kansalaisia, poliitikkoja ja
veronmaksajia.
Näin totesi tukholmalainen dosentti Ulf Fredriksson luennollaan
koulutuksen laatukysymyksistä Islannin Selfossissa kesällä
2012. Koulutuksen laatu on kokonaisuudessaan monien asioiden
summa. Sitä ja sen mittaamista pitää tarkastella useista eri
näkökulmista, koska laatu on monipuolinen ja tärkeä kysymys
tulevaisuuden koulua suunniteltaessa.
Nykypäivän trendit
Nykypäivän trendejä koulutuksessa ovat avainkompetenssit,
perustaidot (lukeminen, matematiikka), arvostukset (demokratia,
monikulttuurisuus, ihmisoikeudet), yleistiedot ja valmiudet,
sosiaaliset taidot, 2000-luvulla tarvittavat taidot sekä
toisista huolehtiminen. Miten näitä asioita voidaan opettaa
laadukkaasti? Mikä tekijät vaikuttavat oppimiseen? Entä miten
oppimisen ja koulutuksen laatua sitten mitataan? Onko Pisa hyvä
laadun mittari? Mitä muita mittareita on? Mikä on talouden
merkitys koulutuksen laadulle? Näitä asioita tarkasteleva
luento pidettiin NLS: n eli Nordiska Lärarorganisationernas
Samrådin koulutuspäivillä. Kuulijoina oli puolensadan
opettajan joukko, joka luennon aikana sai hyvin monipuolisen
käsityksen koulutuksen laadusta ja sen mittaamisesta.
Yhteispohjoismainen opettajajärjestö
NLS on yhteispohjoismainen opettajien ammattiyhdistysten
keskusjärjestö, joka järjestää jäsenilleen koulutuspäiviä
joka toinen vuosi. Järjestön tavoitteena on muun muassa
lisätä opettajien tietoutta muiden pohjoismaiden kouluista ja
työskentelyolosuhteista. Ulf Fredriksson on dosentti, joka
toimii kansainvälisen kasvatustieteen osastolla Tukholman
yliopistossa.
Oppiminen
Oppilaiden oppimiseen vaikuttavat ainakin seuraavat seikat:
- yhteiskunnan kulttuuri ja eri yhteiskunnan ryhmät
- yksilölliset tekijät; ikä, sukupuoli ja niin edelleen
- perhe: vanhempien koulutus, tulotaso, kodin resurssit
- koulutekijät; taloudelliset tekijät ja koulutuksen
asema, yksittäiset koulut, opetussuunnitelmat,
opettajien koulutus
- Millainen sitten on opettaja, jonka opetus on laadukasta?
Miten opettaja voi parantaa opetuksensa laatua? Mitä me
opettajat voimme tehdä?
- On vaikeaa arvioida, mikä opetuksessa on opetuksen
tulosta, mikä taas seurausta kotona opitusta. On vaikea
selvittää, miten yksittäinen opettaja on vaikuttanut
oppilaan opetukseen.
Näin toteaa Fredriksson, mutta analysoi sitä, miten opettaja
voi vaikuttaa opetuksen laatuun seuraavasti.
Opettajan merkitys
1. Yksittäisellä opettajalla on ratkaiseva merkitys oppilaan
suoriutumiselle.
2. Opettaja näyttää johtajuutta, vaikuttamista,
välittämistä ja tunnesitoutumista opetuksessaan
3. Opettaja on kiinnostunut siitä, mitä yksittäinen oppilas
ajattelee ja ymmärtää, ja hän työskentelee jatkuvasti
antaakseen jokaiselle oppilaalle palautetta hänen omalla
tasollaan. Opettaja ei odota edistymistä vain sellaisilta
oppilailta, joiden opiskelu sujuu helposti, vaan myös
oppilailta, joiden on vaikea oppia.
4. Opettaja on tietoinen opetuksensa tarkoituksesta ja
konkreettisista tavoitteista. Opettaja suunnittelee opetuksensa
lähtien siitä kysymyksestä, että mitä tapahtuu
seuraavalla tasolla. Tavoitteena on pienentää oppilaan
tietotason ja päämäärien välistä etäisyyttä.
5. Opettaja opettaa tilanteen mukaan ja tarjoaa oppilailleen
laajan valikoiman menetelmiä, joiden avulla voi oppia:
tutkiminen ja kokeilu, harjoittelu, ongelmanratkaisu ja niin
edelleen. Keskeistä on se, että opettaja selvittää oppilaille
harjoituksen tavoitteet ja mitkä ovat kriteerit sille, että
tavoitteet on saavutettu
6. Koulunjohto on myötävaikuttamassa siihen, että koulusta
luodaan paikka, missä virheet ovat tervetulleita oppimisen
paikkoja, ja missä oppilaat tuntevat olonsa turvalliseksi, jotta
voivat oppia, oppia uudelleen ja tutkia uusia asioita.
Luento on kokonaisuudessa luettavissa ruotsiksi NLS: n sivulta
osoitteesta http://www.n-l-s.org/sommarkurs.html
Leena Ruotonen
|