|
Neuropsykiatrinen valmennus kuntoutuksen tukena
Neuropsykiatrinen valmennus on ohjauksellinen
kuntoutusmenetelmä, joka on suunnattu neuropsykiatrisille
asiakkaille.
Neuropsykiatrinen terminä viittaa psykiatriseen oireistoon,
jolle tyypillistä on neurologinen alkuperä. Neuropsykiatrisista
oireyhtymistä tunnetuin on tarkkaavaisuushäiriö ADHD
(attention deficit hyperactivity disorder), mutta käsitteen alle
mahtuu laajalti erilaisia oireita ja niiden ilmenemismuotoja.
Neuropsykiatristen oireiden taustalla vaikuttavat biologiset
tekijät ovat usein synnynnäisiä, mutta ne voivat myös olla
seurausta jostain vammasta. Jotkut oireet voivat alkaa myös
aikuisiällä.
Neuropsykiatrinen valmennusmenetelmä tukee erityisesti
puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja. Toiminnanohjauksella
tarkoitetaan taitoja, joiden avulla asioita saadaan tehdyksi.
Neuropsykiatrinen valmennus perustuu kommunikaatioon ja
edellyttää asiakkaalta jonkinasteista kykyä havainnoida ja
arvioida omaa toimintaansa. Valmennuksen tulee olla lähtöisin
asiakkaan tarpeista ja toivomuksista. Prosessissa pyritään
löytämään ja hyödyntämään asiakkaan voimavarat eli se on
voimavarakeskeistä valmennusta.
Valmentamisen perusteet:
- Valmennus on tavoitteellista toimintaa
- Tavoitteena on kehittää asiakkaan elämänhallintaa
- Valmentajan tavoitteena on esittää myönteiseen
prosessiin johtavia kysymyksiä asiakkaalle
- Valmentaja tekee kysymyksiä ja haastattelee
- Valmentaja pitää yllä seurantaa
- Valmentaja tekee loppuarvioinnin
- Valmentaja ei voi aina auttaa asiakasta
- Valmentajan tulee osata ohjata asiakas sopivaan hoitoon
tai kuntoutukseen
- Valmentajan rooli voi vaihdella tilanteen mukaan. Hän
voi olla tasaveroinen kumppani, asiantuntija ja
tietämätön open mind -kuulija ja
kyselijä. Hän toimii niin kannustajana, ohjaajana,
terapeuttina kuin tukijanakin.
Myönteiseen ajatteluun ohjaaminen
Perustana asiakkaan oma tahto ja omat ajatukset, joihin annetaan
virikkeitä esimerkiksi avoimin kysymyksin tai piirtäen.
Vuorovaikutuksessa kunnioitetaan asiakasta ja hänen
mielipiteitään oman elämänsä asiantuntijana. Ongelmista ja
vaikeuksista ei puhuta enempään kuin on välttämätöntä.
Miksi ongelma on syntynyt? tuntuu luonnolliselta
kysymykseltä asiaa ratkottaessa, mutta johtaa usein vain
syyllistämiseen ja saattaa estää kuntoutuksen etenemistä. Kun
keskitytään myönteisiin tapahtumiin ja mahdollisuuksiin
voidaan alkaa toimimaan nopeammin. Ongelmat pyritään
kääntämään konkreettisiksi tavoitteiksi, joita pilkotaan
tarvittaessa pienempiin ja vielä strukturoidumpiin osiin.
Toimintaa voidaan nimetä uudelleen ja roolittaa. Esimerkiksi
käyttäytymisongelma tunnilla häiritseminen
käännetään tavoitteeksi kuunnella tunnin alussa ohjeet yhtä tarkasti kuin vaikkapa
"Spiderman".
Neuropsykiatrisen valmennuksen työkaluja
- Puhutaan asiakkaan ongelmista menneessä aikamuodossa: -
Olen kokenut
- Ei keskitytä vaikeuksiin menneisyydessä, asetetaan
tavoitteita tulevaisuuteen
- Selviytymiskysymykset, kiinnitetään huomio siihen,
kuinka asiakas on kyennyt selviämään aiemmin
vaikeuksista huolimatta ainakin joskus ja jonkin
verran
- Haetaan onnistumisia, pieniäkin ja korostetaan niitä
(poikkeuskysymykset), tehdään onnistumistarina, milloin
onnistuit, milloin olit tehnyt läksyt?
- Yleistyksistä siirrytään osittaisiin ilmaisuihin: -
Joskus olet tuntenut
- Laitetaan asiat uuteen mittasuhteeseen - Kaikilla on
joskus
-Minullakin on
- Uudelleenmäärittely, ongelman nimeäminen uudelleen
esimerkiksi laiskuus -> harkitsevaisuus
- Käytetään mahdollisuuksien kieltä: Sinä voit,
sinulla on mahdollisuus
Neuropsykiatrinen valmennusmenetelmä tukee siis puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja. Toiminnanohjaus on ikäänkuin toiminnan “lennonjohto”, se auttaa arjessa selviytymiseen myönteisin toimintatavoin ja ajattelumallein. Lähtökohtana on ratkaisukeskeisyys, aktiivinen toiminta kohti parempia valintoja sen sijaan, että ongelmien ja haasteiden syitä lähdetään selvittämään liian syvällisesti. Ongelmallisen toiminnan syyt voivat usein olla hyvin vaikeasti selvitettäviä ja niiden tiedostaminen ei aina vie kuntoutusprosessia eteenpäin. Sen sijaan asianosaiset saattavat syyllistyä tällaisessa syiden ja seurausten selvittämisessä aiheettomastikin.
Neuropsykiatrinen valmennus perustuu kielelliseen kommunikaatioon ja edellyttää asiakkaalta jonkinasteista kykyä havainnoida ja arvioida omaa toimintaansa.
Valmennusmenetelmä on alunperin luotu ja tuotu Suomeen aikuisille suunnattuna kuntoutusvaihtoehtona, mutta sitä voidaan jossain määrin soveltaa myös erityislasten ja nuorten kanssa.
Päätoimittaja
|