|
Tieto- ja viestintätekniikkaa erityisen tuen tarpeisiin
Tieto- ja viestintätekniikan viimeisimmät virtaukset
tuovat kouluihin tablet -tietokoneet, interaktiiviset taulut, sosiaalisen
median, pilvipalvelut sekä vievät opetusohjelmat verkkoon. Opetuksessa
tärkein näkökulma ei ole kuitenkaan tekninen vaan oppijalähtöinen. Mitkä
ovat oppijan tarpeet? Mitkä menetelmät ja välineet palvelevat kuntoutusta
ja oppimista parhaiten?
Opetuksessa on jo perinteisestikin käytetty monipuolisesti opetus-,
kommunikaatio- ja välineohjelmia, joiden hyödyllisyyttä on perusteltu muun
muassa sillä, että oppilas saa paljon intensiivisiä harjoituskertoja ja
välittömän palautteen suorituksestaan. Usein ne on koettu oppijaa
motivoiviksi, työtapa on saattanut sopia sellaisille oppilaille, joille
kynän ja kirjan yhdistelmä tuottaa haasteita. Oppimistapahtumaa on myös
voitu seurata luotettavasti. Erityisopetus on hyödyntänyt näitä sovelluksia
varsin hyvin.
Tutkimuksessa Tieto- ja viestintätekniikan pedagoginen vaikuttavuus
pohjoisessa Suomessa (Oulun yliopisto, 2007) kartoitettiin koulujen tieto-
ja viestintätekniikan käytäntöjä. Tuolloin opettajien työtavoissa havaittiin
seuraavia asioita:
- Opettajat käyttävät tvt:aa etenkin opetuksen suunnittelussa, vähemmän toteutuksessa
- Opettajat hyödyntävät enimmäkseen oppilaiden itsenäistä oppimista
tukevia opetuskäytäntöjä (esim. opetusohjelmia)
- Opettajat hyödyntävät tvt:n mahdollisuuksia kuten tutkivassa ja
ongelmakeskeisessä oppimisessa vähemmän
- Tvt:aa käytetään yksittäisillä oppitunneilla ja useimmiten ymmärrettävästi
atk-luokassa. Oppimistehtävät ovat lyhyitä ja usein oppikirjasidonnaisia
- Opettajat käyttävät tvt:aa tukemaan luokassa tapahtuvaa perinteistä
opettajajohtoista opetusta
- Tvt tukee opettajien yhteistyötä ja se on lisännyt opettajien
mahdollisuuksia verkostoitumiseen sekä asiantuntijuuden
jakamiseen.
Oppilaille suunnatussa tutkimuksen osassa havaittiin puolestaan seuraavaa:
- Oppilaat kokevat haastavimmaksi ja myös innostavimmaksi tehtävät,
jotka edellyttävät tiedonrakentelua ja ryhmätyötaitoja
- Yksilöllistä oppimista tukevat tehtävät (yksinkertaiset, rajatut ja
vaiheistetut tehtävät) oppilaat kokevat usein yksitoikkoisiksi
- Ymmärtävää oppimista vaativat oppimistehtävät saattavat innostaa
oppilaita intensiivisempään ja pidempiaikaisempaan työskentelyyn
- Oppilaiden innostuksella käyttää tvt:aa ja heidän kokemansa koulun
tuki tvt:aan ovat yhteydessä heidän suhtautumiseensa
opiskeluun ja uuden oppimiseen, opiskelumotivaatioon strategioihin ja
käsityksiin omista kyvyistään oppijana
- Oppilaat, jotka kokevat koulun roolin olevan tvt:aa tukeva,
suhtautuvat positiivisemmin oppimistilanteisiin sekä kokevat oppimisen
mielenkiintoisempana
Myös erilaisilla verkon oppimisympäristöillä on jo vankka sija opiskelussa.
Työasemiin asennettavat opetusohjelmat siirtyvät vauhdilla
verkkopalveluiksi, joita tekijä voi halutessaan ylläpitää ja päivittää.
Verkossa tapahtuva etäopiskelu on antanut joustoa oppimistapahtumaan
vapauttaen ajasta ja paikasta. Samalla oppijayhteisö kollegoineen ja tutoreineen on
motivoinut ja sitouttanut toinen toisiaan keskinäisellä vuorovaikutuksella
jo ennen kuin sosiaalisen median käsite tuli yleiseen tietoisuuteen.
Mutta verkko-oppiminen on ehkä vasta alkua tekniikkaan upotetulle oppimiselle. Jokapaikan tietotekniikka (Ubiquitous computing) on huomaamattomasti
toimivaa ja ympäristöönsä sulautuvaa kaikkialla olevaa tietotekniikkaa. Se
ei häiritse käyttäjäänsä eikä keskeytä hänen muuta toimintaansa. Se on läsnä
arkitoimissa kaikkialla ja koko ajan.
Mark Weiser ennusti jo 1991, että tulevaisuudessa ihmiset, esineet ja paikat
tulevat olemaan teknologian välityksellä jatkuvassa
vuorovaikutuksessa keskenään. Mobiililaitteiden ja älykkäiden esineiden
kehitys on luonut tähän jo tähän mahdollisuuden. Koulun arjessa jokapaikan
tietotekniikka on tuonut muutoksia toimintatapoihin, mutta opetuksen osalta
hyödyntäminen on usein vielä satunnaista. Oppilailla on teknisesti ja
taidollisesti tähän edellytyksiä ja lähitulevaisuudessa on arvattavaa, että
oppimisen mahdollisuudet monipuolistuvat.
Oppijan kannalta, ehkä erityisessä tuessa etenkin, hyvä oppimisympäristö on kuitenkin riittävän selkeä ja käyttökokemus
tuntuu hallittavalta. Tärkeää on tuttuus ja samalla sopiva haastavuus, etu
on jos oppimistapahtuma muodostaa mielekkään jatkumon. Myös tietoteknisesti
avustetun oppimisen tulisi olla pitkäjänteistä, eikä jatkuvasti vaihtuvaa.
Voisikin sanoa, että tässä työskentelyssä joskus paljon on vähän ja vähän on
paljon. Vaikka esimerkiksi kielellisen kuntoutuksen oppimisympäristöjä ja
-aihioita on tarjolla runsaasti, oppija tuskin hyötyy siitä, että hän
kokeilee niitä kaikkia. Sen sijaan voitaisiin valita pari oppijalle sopivaa, riittävän laajaa
harjoitusympäristöä ja kokeilla niitä riittävän pitkään niin, että työskentely hallitaan hyvin. Tällaisessa yhteydessä jonkinlainen addiktiokin toimii oppimisen suuntaisesti. Näinhän toimimme myös useimmat aikuisetkin,
valitsemme tutun käyttöjärjestelmän, tekstinkäsittelyohjelman jne. koska on
miellyttävää osata ja hallita työympäristö hyvin. Näin itse toiminnan
sisällölle jää enemmän huomiota ja työ sujuu.
Tieto- ja viestintätekniikka motivoi yleensä oppijaa. Se ei kuitenkaan juuri
vähennä ohjauksen tarvetta. Esimerkiksi oma tuottaminen voi olla joillekin
oppijoille vaikeaa tai niukkaa tekstinkäsittelyohjelman avulla. Kopiointi ja
valmiiden mallien käyttäminen houkuttelee oppijaa kirjoittamisen oikopoluille, mutta toisaalta voidaan tietokoneavusteisesti,
prosessikirjoittamisen keinoin rakentaa kehyksiä, jotka auttavat kirjoittajaa ilmaisemaan itseänsä.
Parhaimmillaan oppija tuntee olevansa aktiivinen osa oppimistapahtumaa,
jossa oma toiminta ja näkyvät tulokset tukevat myönteistä kuvaa itsestä.
Päätoimittaja
|