|
Valterin ohjaaville opettajille tarjotaan kokonaistyöaikaa
Olemme menossa kohti uutta ohjaavien opettajien kokonaistyöaikakokeilua vuoden 2012 alusta lähtien. Kokeilussa on mukana sen verran vapaaehtoisia, että se toteutetaan. Kokeilun on tarkoitus kestää 31.5.2013 saakka, jonka jälkeen päätetään jatkotoimista.
Tämän vuoden elokuussa VALTERI -päivien yhteydessä Oulussa päätimme
jäsenistön toiveiden mukaisesti perustaa ohjaavien opettajien
kokonaistyöaikakokeiluun liittyvän työryhmän. Jokainen koulu sai ehdottaa
työryhmään oman edustajansa. Työryhmän tehtävänä oli valmistautua syksyn
aikana mahdollisesti esille nousevaan ohjaavien opettajien kokonaistyöaikaan
siirtymiseen. OPH yhdessä OAJ:n kanssa järjestivät syyskuussa avoimen
keskustelutilaisuuden Jyväskylässä tavoitteena kuulla ohjaavien opettajien
näkemyksiä kokonaistyöaikaan siirtymisestä. Sen pohjalta Oulussa perustettu
työryhmä kokoontui lokakuussa käsittelemään asiaa sekä valmistelemaan
ehdotuksia neuvotteluiden pohjaksi OAJ:n ja OPH:n välillä. KSOLLI:lla ei ole
varsinaisia neuvottelu-oikeuksia, ne on annettu KSOL:n ja OAJ:n välisellä
sopimuksella OAJ:lle.
Työryhmä on asiaa valmisteleva toimielin, asioita esille tuova, ei asioista
päättävä elin! Matkan aikana muutamien jäsenten suunnalta työryhmän
kokoonpanosta on esitetty kriittisiä mielipiteitä ja jopa kyseenalaistettu
tiettyjen koulujen edustajien läsnäolo-oikeus työryhmässä. Asiasta erilaisia
mielipiteitä esittävien henkilöiden oikeutta osallistua työryhmän
työskentelyyn ei voida kyseenalaistaa. Myös OAJ:n neuvottelijoitamme ja
KSOLLI:n puheenjohtajaa kohtaan on esitetty kohtuutonta ja asiatonta
kritiikkiä. Suomessa on sananvapaus, mutta jokaisella järjestöllä on omat
sääntönsä ja toimintatapansa, joita jokaisen jäsenen on noudatettava.
Asioista voi olla erimieltä, mutta on toimittava sääntöjen ja yhteisesti
sovittujen toimintatapojen mukaan vahingoittamatta järjestön toimintaa. Nyt
on käyty aika lähellä järjestön, KSOLLI:n toiminnan, vahingoittamisen
rajaa! Jos ei ole varma kuinka saada äänensä kuuluviin, pitkään
järjestötoiminnassa mukana olleilta voi aina kysyä, miten on tapana toimia.
”Kuin omaa oksaansa sahaisi” -sanonta ei paremmin voisi kuvata syntynyttä
tilannetta!
Joka tapauksessa olemme menossa kohti uutta ohjaavien opettajien
kokonaistyöaikakokeilua vuoden 2012 alusta lähtien. Kokeilussa on mukana sen
verran ”kokeiluun haluajia”, että se toteutetaan. Kokeilun on tarkoitus
kestää toukokuuhun 2013 saakka, jonka jälkeen päätetään jatkotoimista. Mitä
ne ovat, emme vielä tiedä. On siis tarkoituksena kokeilla uutta ohjaavien
opettajien kokonaistyöaikaa, kerätä kokemuksia, ja sen perusteella luoda
kaikkia osapuolia tyydyttävä järjestelmä tai sitten palata vanhaan. Kukaan
ei pysty tässä vaiheessa sanomaan tai vastaamaan kaikkiin esille nousseisiin
ongelmakohtiin eikä antamaan niihin suoria vastauksia. Esille nousee
koko ajan uusia, askarruttavia yksityiskohtaisia kysymyksiä, joihin ei ole
vielä saatu selkeitä vastauksia.
Ohjaavien opettajien työmäärä on kuitenkin pääsääntöisesti lisääntynyt siinä
määrin, että halutaan jotain uutta. Nyt kaikki työ on tarkoitus saada
korvattavuuden piiriin, ns. laskennalliseksi työajaksi. Miten se käytännössä
täydellisesti toteutuu, on osittain ongelmallista, mutta lieneekö vanha
järjestelmä kuitenkin tullut tiensä päähän. Tarjottu palkankorotus kokeiluun
lähteville ohjaaville opettajille on erittäin kohtuullinen tässä
taloudellisessa tilanteessa. Ohjaavat opettajat ansaitsevat palkankorotuksen
työnsä vaativuuden, työmäärän, erityisosaamisen, ym. monen muun syyn vuoksi.
Palkkausjärjestelmä aiheuttaa omat ongelmansa. Esimerkiksi takuupalkkaiset
eivät saa kaikissa tapauksissa täysiä korotuksia, mutta järjestelmän
on tarkoitus toimia suurimmalla osalla ohjaavista opettajista ottamatta
huomioon tiettyjä erityistapauksia. Joka tapauksessa järjestelmän
perusteella takuupalkankin lauetessa on mahdollisuus ansiotason kehitykseen.
Kuitenkin se on parannus siihen verrattuna, että vanhassa ikälisien
painottamassa järjestelmässä loppupalkka oli ja pysyi samana eläkeikään
saakka.
Sopimustekstissä korostetaan erityisesti, että kokeilun aikana ei ole
tarkoitus lisätä ohjaavien opettajien työmäärää. Siitä jokaisen kokeilussa
mukana olevan on myös itse huolehdittava. Olen ymmärtänyt, että suurimmalla
osalla kouluista tällä hetkellä tätä ongelmaa ei ole, koska työtä on tällä
hetkellä niin paljon, että tarvittava laskennallinen työmäärä kerääntyy
hyvin helposti. Hyvin ennakolta tehty työsuunnitelma, ja toteutuneen työajan
seuraaminen ovat erityisen tärkeitä. Ohjaavien opettajien kokonaistyöaikaa
on ajateltava uudella tavalla, ei liiaksi tiettyihin ”kellonaikoihin
sidotuksi”, se ei ole virka-aikaa, se ei ole 8.00-15.00 tapahtuvaa työtä,
vaan tiettyjen ennalta sovittujen tehtävien, töiden ja kehittämis-, yms.
tehtävien tekemistä, joka ei ole liiaksi aikaan, paikkaan ja tapaan
sidottua. Työaikojen joustavuus, etätyön mahdollisuus, työn kuormittavuus
tulee ottaa huomioon, ajattelu ”kun työtä on, sitä tehdään ja pidetään
sitten vapaampaa, kun sitä on vähemmän” pitäisi kuvata uudenlaista ohjaavan
opettajan tapaa tehdä työtään. Toivon todella, että kokeilu tulisi
onnistumaan ja siitä saatavat kokemukset johtaisivat jatkossa jäsenistöä
tyydyttävään järjestelmään. Tähän asiaan on uhrattu paljon resursseja ja
aikaa, ja niin pitääkin, koska asia on tärkeä.
Puheenjohtaja
|