|
KSOL ry:n julkilausuma Turussa 4.6.2009
Aistivammaisten ja kielihäiriöisten oppilaiden tukipalvelut tehokkaampaan
käyttöön
Perusopetuslain mukaisesti aistivammaiset ja kielihäiriöiset lapset
sijoittuvat ensisijaisesti kotikuntiensa kouluihin. Näiden oppilaiden tulee
saada ne tukitoimet, jotka auttavat heitä suoriutumaan koulunkäynnistään
omien edellytystensä mukaisesti. Myös varhaiskuntoutus ja esiopetus on
turvattava. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden oikeus laadukkaaseen
oppimiseen on taattava. Kuntien säästöpäätösten ei tulisi koskea erityistä
tukea tarvitsevien lasten yksilöllisiä kuntoutus- ja opetuspalveluja. Tämä
tulisi huomioida etenkin muuttuvissa tilanteissa esimerkiksi kouluja tai kuntia
yhdistettäessä.
Valtion erityiskoulujen ja kuntien välistä yhteistyötä on kehitettävä
vammaisten lasten parhaaksi. Vammaisten lasten koulu- ja luokkasijoitusten tulee
aina palvella oppilaan etua.
Lähikouluperiaatteen mukaan erityisoppilaiden opetus pyritään järjestämään
kunnissa. Kuntien järjestämän erityisopetuksen tukena toimivat valtion
erityiskoulut (VALTERI) sekä säätiöpohjaiset erityisammattioppilaitokset. Näihin
erityiskouluihin oppilaat hakeutuvat aina yksilöllisin perustein;
monivammaisten lasten osuus kasvaa ja opetustyö muuttuu entistä
haastavammaksi. Kuntien vaikeissa taloudellisissa tilanteissa välttämättömiä
ovat myös VALTERI koulujen ohjaus- ja tukipalvelut, jotka tulee olla kaikkien
saatavilla ja joita kuntien tulee aktiivisesti käyttää. VALTERI koulujen
palvelut ovat alueellisesti kattavia ja niiden saanti on turvattava oppilaan
kotikunnasta riippumatta.
Kuurojen ja Sokeain Opettajain Liitto KSOL ry kuuluu Opetusalan Ammattijärjestöön
(OAJ). KSOL ry. piti liittokokoustaan Turussa, Bovallius- ammattiopistolla
4.6.2009.
Arto Ollila, puheenjohtaja KSOL ry.
|