|
ALL ABOARD ja kuulumisia Oslosta
Osaamisen jakamista ja innovatiivisia ratkaisuja inklusiivisen
koulunkäynnin tueksi eli innovative actions and products to
strengthen the competence of national expertise centers
supporting inclusive education for pupils and students with
special educational needs on Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin
koordinoima Erasmus + KA2 kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena
on edistää inklusiivista opetusta tukevien osaamiskeskusten
keskinäistä osaamisen jakamista sekä tuoda esille kokemuksia
hyvistä inklusiivisista käytänteistä avoimeen käyttöön.
Partnereina ovat oppimis- ja ohjauskeskukset GO! Belgiasta,
National Star Englannista ja Statped Norjasta. Kaikkien keskusten
tehtävänä on tukea monimuotoisesti inklusiivisen koulunkäynnin
toteutumista perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen.
Hankekauden 9 / 2016 4 /2019 aikana kerätään ja
tuotetaan materiaalia, josta muodostetaan inklusiivisia käytänteitä
tukeva täydennyskoulutusmoduuli. Koulutusmodulia hankemaat
voivat käyttää Erasmus+ KA1 koulutuksena EU:n alueella.
Materiaalit tulevat avoimeen käyttöön hankkeen sivustoille.
Hankesivustot aukeavat kesäkuussa 2017.
All Aboard -projektiin liittyen Norjassa toimiva Statped (http://www.statped.no/) järjesti
job shadowing -vierailun Osloon 16.20.1.2017. Vierailun
tavoitteena oli esitellä hyviä inkluusiota tukevia käytäntöjä.
Jokainen partneri oli lähettänyt kaksi osallistujaa, ja
Suomesta matkalla oli lisäkseni ohjaava opettaja Jukka Vetoniemi
Valteri-koulu Mäntykankaalta. Norjalaisessa koulutuspuheessa
korostui inklusiivinen koulu, ja erityinen huomio on kiinnitetty
erityisen tuen oppilaiden oppimiseen liittyvään
tavoitteenasetteluun. Tavoitteena on vaatia kaikilta
mahdollisimman hyviä oppimistuloksia.
Statpedin palvelut kattavat koko Norjan. Toimintaan kuuluvat muun
muassa opetus- ja kuntoutushenkilöstölle ja lasten vanhemmille
suunnatut koulutukset ja ohjaus, oppilaiden tukijaksot ja
oppimateriaalituotanto. Verkkovälitteisen opetuksen avulla pidetään
viittomakielen kursseja ja tukijaksoilla käyvät oppilaat
tapaavat toisiaan verkossa jaksojen välissä. Palveluiden
tasapuolista saatavuutta pidetään tärkeänä, ne ovat ilmaisia
ja niitä haetaan alueellisten oppilashuoltoryhmien kautta.
Palveluita voi saada vasta sen jälkeen, kun paikallisesti on
tehty kaikki voitava oppilaan hyväksi.
Pääsimme vierailemaan myös kaupungin ylläpitämässä
Teglverket-koulussa, jota rehtori Elisabeth Palmgren (https://vimeo.com/153225735)
esitteli ylpeänä. Koulu on avattu syksyllä 2015, ja käytössä
oleva opetusteknologia on alusta alkaen voitu suunnitella
oppimista ja opetusta tukevaksi. Koulussa oli myös hyvin
hoidettu kirjasto ja laaja välinevarasto opittavien asioiden
konkretisoimista varten. Opettajien yhteissuunnitteluun oli
varattu aikaa iltapäivisin maanantaista torstaihin 1,5-2 tuntia.
Maanantaisin aiheet liittyivät oppimiseen, tiistaisin opetukseen,
keskiviikkoisin oli tiimitapaamisia ja torstait oli varattu
seuravan viikon työn suunnitteluun. Vierailuviikkomme
perjantaina Norjan kruununprinssi (https://www.youtube.com/watch?v=I7USk-48miM)
vieraili koulussa.
Tällaisella matkalla väistämättä tekee vertailuja ja pohtii,
mitä on oppinut. Oslo kaupunkina näyttäytyi tyylikkäänä,
vireänä ja siistinä. Kalleuden tiesinkin, mutta aina se yllättää.
Koululaitos, joka meille esiteltiin, muistutti suomalaista koulua,
molemmissa on syytä tyytyväisyyteen, ja molemmissa kehitystyö
on jatkuvaa. Sanoihin liittyen pohdimme, onko syytä puhua
erityisistä tarpeista, eivätkö kaikilla ihmisillä tarpeet ole
samat? Britit muistuttivat, että monitarpeisia oppilaita kuvaava
ilmaus on profound and multiple learning difficulties (PMLD),
norjalaisten tukijaksotoiminnasta käyttämä cluster site
education oli heille tuntematon.
Eija Häyrynen, ohjaava opettaja, Valteri-koulu Tervaväylä,
Oulu
|