Koira-avusteinen toiminta Valteri Mikaelissa

Mikaelissa on tänä syksynä aloittanut erityisluokanopettaja Marja Hälikän ja ohjaava opettaja Veera Pitkäsen toimesta koira-avusteinen luokka. Molemmilla opettajilla on usean vuoden ajan ollut koira ja muutaman vuoden ajan mielessä on kytenyt ajatus koira-avusteisesta luokasta. Marja työskentelee luokassa kooikerhondje Edsken ja berninpaimenkoira Nellan kanssa. Koirat toimivat lisäksi Kaverikoiratoiminnassa. Veeran kanssa työskentelee bullmastiffi Lyyli ja bostoninterrieri Armas, joka täyttää yhden vuoden joulukuussa. Armas on tehnyt alkusyksystä vain kouluun tutustumiskäyntejä nuoren ikänsä vuoksi. Veeran koirat vierailevat lisäksi säännöllisesti vanhusten palvelutalossa. Koirat käyvät koulussa 3-4 päivänä viikossa.

Syksyllä 2015 sattumien kautta kuulimme toistemme ajatuksista koira-avusteisesta luokasta. Mikaelin esimiehet rehtori Anne Korhonen, apulaisrehtori Antti Karjula ja kehittämispäällikkö Terhi Toikkanen suhtautuivat ennakkoluulottomasti ja innostuneesti ajatukseemme lähteä kokeilemaan ja kehittämään koira-avusteisuutta Mikaelissa. Lukuvuoden ajan pohdimme, mitä koira-avusteisuus meidän koulussamme voisi olla.Teimme mm. ekskursion Espoon Kalajärven kouluun, jossa erityisluokanopettaja Meiju Kauton koiraluokka on toiminut jo vuodesta 2001 alkaen. Pohdimme, miten koira-avusteisen luokan voisi järjestää Mikaelissa huomioiden allergiat ja mahdollisesti koirapelkoiset. Tila luokalle löytyikin koulun pihapiirissä olevasta rivitalosta, ja niin ennen kesälomaa muutimme tavarat pihan yli toiseen rakennukseen.


Koira-avusteisuus Mikaelissa on vain yksi pedagoginen ratkaisu muiden joukossa, joten oppilasryhmä tehtiin vain huomioiden allergiat ja mahdolliset koirapelot. Vain yksi oppilas joutui jäämään ryhmästä pois koirapelon vuoksi. Oppilaita luokassa on kahdeksan. Lisäksi Marja pitää Mikaelin psykologin Elina Vierimaan kanssa yläkoululaisille koira-avusteista vuorovaikutusryhmää.



Marja ja Veera sekä virkamieskoirat

Koirilla on luokassa monia tehtäviä: Ne toimivat lukukoirana, hengen luojana ja rauhoittajana. Kaiken tämän ne tekevät vain olemalla omia itseään. Koirat ovat selvästi sekä rohkaisseet että rentouttaneet lapsia. Yksi koirien rooleista on olla ”turvatankkaajia”, jolloin ne tarjoavat oppilaille vain läheisyyttä. Jos oppilas ei jaksa keskittyä tehtäväänsä, hän voi mennä sohvalle silittelemään koiraa. Koirien avulla lapset voivat myös sanoittaa erilaisia tunteita. Ihmisten tapaan koira voi olla esimerkiksi ujo tai nuori ja riehakas. Eläin hyväksyy jokaisen sellaisenaan. Se jaksaa aina heiluttaa häntää ja antaa lapselle myönteistä palautetta.

Koulun ja luokan arki soljuu samalla tavalla kuin muissakin luokissa. Koirat ovat osa luokkamme elämää ja arkisia puuhia. Koirien mukana luokkaamme tulee päivittäin paljon huumoria ja hauskoja tilanteita. Niiden avulla tunnelma kevenee ja oppimisilmapiirin pitäminen positiivisena helpottuu. Koirien avulla saatetaan myös ratkaista jännittyneitä tilanteita tai lohduttaa alakuloista mieltä. Koirien kanssa ulkoillaan, leikitään, luetaan, tehdään tehtäviä ja loikoillaan. Koiria kaivataan ja niiden poissaolo huomataan.

Opettajan kannalta parasta on iloisen ja rennon työskentelyilmapiirin löytyminen koirien avustuksella. Oma ammatillinen kehittyminen ja uuden pedagogiikan luominen on innostavaa. Töihin on kiva tulla parhaan kaverin kanssa!

Luokkamme touhuja voit seurata myös Facebookissa: Virkamieskoirat Valteri-koulu Mikael

Marja Hälikkä
Erityisluokanopettaja
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikael

Veera Pitkänen
Ohjaava opettaja
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikael

Kommentoi juttua, anna palautetta:
Palautteeni:

Sähköpostiosoite: