|
Kun lyhytkin matka on liian pitkä
Kotona koulussa
Millan koulupolulle alkoi tulla mutkia yläasteelle siirtymisen jälkeen.
Kahdeksannella luokalla poissaolot lisääntyivät entisestään
ja kevätlukukaudella kouluun meneminen tuntui mahdottomalta.
Millan asioita käsiteltiin oppilashuollossa ja hän tapasi
koulupsykologia säännöllisesti. Koulussa järjestettiin
erilaisia tukimuotoja ja Milla siirrettiin tehostettuun tukeen.
Luokkaan meneminen tuntui kuitenkin mahdottomalta ja Milla yritti
pysyä muiden opiskelutahdissa tekemällä aineenopettajilta
saamiaan oppimispaketteja ja käymällä kokeissa
erityisopettajan luona. Joitakin asioita oli kuitenkin vaikea
opiskella ilman opetusta eivätkä vanhemmat osanneet eivätkä
ehtineet auttaa tyttöä. Opiskelumotivaatio laski ja tulokset
heikkenivät. Kahdeksannen luokan keväällä Milla siirrettiin
vuosiluokkiin sitomattomaan opetukseen, jotta työllä kasaan
saadut opinnot eivät mitätöityisi.
Peruskoulussamme opiskelee parhaillaan joukko oppilaita kotoa käsin.
Syitä kotiin jäämiseen on monia, joista yleisimpiä lienevät
psykiatriset ongelmat (ahdistus, masennus, paniikkihäiriö),
koulukiusaaminen, sisäilmaongelmat ja koulumotivaatiopulmat. Näille
oppilaille ovat lähikoulut räätälöineet erilaisia tapoja
suorittaa peruskouluopintoja. Tutkimusten mukaan koulupolulta
syrjäytymässä olevat oppilaat ovat keskenään eriarvoisessa
asemassa sekä sosiaalisen taustansa että valtakunnallisen
sijaintinsa näkökulmasta.
Monnista tukea päättövaiheeseen
Itsenäinen opiskelu on vaativaa aina. Erityisen haastavaa se on
silloin, kun omat voimavarat ovat rajalliset. Monni-hankkeessa on
tavoitteena kehittää kotona opiskeleville oppilaille
valtakunnallisesti palveleva tuetun verkko-opiskelun malli
perusopetuksen päättövaiheen opintoihin. Hankkeessa etsitään
keinoja tukea sellaisia tehostetun tai erityisen tuen piirissä
olevia oppilaita, jotka tarvitsevat räätälöityä
kouluratkaisua saadakseen päättötodistuksen.
Syksyllä 2014 alkaneessa hankkeessa on opiskellut yhteensä n.
30 oppilasta,joiden opiskelu omassa koulussa ei syystä tai
toisesta ole ollut mahdollista. Jokaiselle henkilökohtaisesti räätälöidyt
opinnot koostuivat yhdessä tehtävän oppimissuunnitelman
mukaisesti Otavan Opiston nettiperuskoulun
verkko-opinnoista,Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikaelin
erityisopettajan tuesta sekä lähikoulun osuudesta. Henkilökohtaisen
oppimissuunnitelmien tekeminen ja yhteistyö lähikoulujen kanssa
on ollut tärkeää, koska oppilaat säilyvät ko. koulujen
oppilaina.

Pääosa Monnin opinnoista suoritetaan Otavan Opiston
nettiperuskoulun kursseina. Näistä kielet sekä matematiikka
suoritetaan ryhmäkursseina, jolloin oppilailla on yhteinen
aikataulu ja yhteistä aineenopettajan antamaa verkko-opetusta.
Osan opinnoista voi puolestaan tehdä itsenäisesti non-stop
-kursseina. Lisäksi oppilas suorittaa valinnaisaineet, liikunnan
ja ammatinvalinnan kurssit oman koulun kanssa sovitulla tavalla.
Erityisopettaja huolehtii lukuvuoden aikana oppimissuunnitelman
laadinnasta ja seuraamisesta yhdessä lähettävien koulujen
kanssa. Hän on viikoittain videoyhteydessä oppilaisiin mm.
yhteisten viikon avausten sekä henkilökohtaisten ja pienryhmäohjausten
tiimoilta. Yhteydenpitokanavina toimivat mm. Adobe Connect
verkkokokousympäristö, sähköposti, Whatsapp sekä puhelin.
Kahden pilottivuoden aikana hankkeesta saadut tulokset ovat
olleet kannustavia: suurin osa elokuussa 2014 ja 2015
aloittaneista oppilaista on saanut päättötodistuksensa ja on päässyt
jatkamaan opinpolkuaan toiselle asteelle eikä aikaisempi
opinnoista syrjäytyminen näyttänyt jatkuvan. Hankkeen
etenemistä ja siitä saatavia tuloksia seurataan Jyväskylän
yliopiston erityispedagogiikan väitöstutkimuksessa.
Monni Online jatkaa toimintaa
Vuosien 2014 - 2016 ajan hanketta on rahoittanut Opetushallitus
eli opiskelu on sekä oppilaalle että kunnalle maksutonta.
Vaikka alkuperäinen Monni-hankerahoituskausi päättyykin vuoden
lopussa, kehitetään toimintaa eteenpäin. Marraskuussa 2016
alkoi Euroopan sosiaalirahastonrahoittama Monni Online -hanke,
jonka toiminta-alueena on Etelä- ja Pohjois-Savo. Tässä
hankkeessa verkko-opintojen suorittamisen tueksi luodaan tiivis
yhteistyöverkosto paikallisten koulujen ja nuorisotyön
toimijoiden kanssa. Lähitoimijat tukevat nuoren opiskelua ja
opintojen etenemistä sekä elämänhallintaa. Hankkeessa
toimitaan yli hallinto- ja ammattirajojen niin, että saadaan räätälöityä
jokaisen nuoren tarpeita parhaiten tukeva etenemisen polku.
Nivelvaiheessa kouluun kiinnittymisen tukemiseksi jokaiselle
nuorelle nimetään oma neurospsykiatrinen valmentaja, joka työskentelee
oppilaan kanssa sekä perusopetuksen päättövaiheessa että
toisen asteen opintojen alkaessa. Hanke kestää vuoden 2018
loppuun asti.
Lisätietoja hankkeesta on osoitteessa www.monniverkossa.blogspot.fi

Johanna Sergejeff
Projektipäällikkö, ohjaava opettaja
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikael
johanna.sergejeff at valteri.fi
|