|
Oppimateriaaliuudistus
Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Onervan toimipiste ja
Celia, saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen
asiantuntijakeskus, ovat toteuttaneet yhteistyössä oppikirjojen
kohokuvamateriaalin uudistuksen. Tarve uudistukseen sai alkunsa
sekä kohomateriaalia käyttäviltä oppijoilta että lähikoulun
toimijoilta. Kohomateriaalien käytöstä saatu palaute kertoi,
että kouluilla oli haastetta valita oleellisia kohomateriaaleja
arjen työssä ja oppilaat eivät ehtineet käydä läpi suurinta
osaa kohomateriaaleista. Uudistuksen perusideana oli rajata
piste- ja elektronisten kirjojen yhteydessä esiintyviä
kohokuvia ja kohokarttoja siten, että ne mahdollistavat
keskeisimpien materiaalien käsittelyn oppitunnilla ja
noudattavat vuoden 2016 opetussuunnitelmaa. Prosessin edetessä
materiaalia testattiin asiakkailla, ja uudistuksen palaute oli
kiitettävää.
Lopputuloksena on valmistunut erilliset kohokuva- ja
karttakansiot kaikille luokka-asteille eri oppiaineisiin.
Kohokuvastoihin on valittu vain olennaiset, opetussuunnitelman
painotusten mukaiset kuvat. Tavoitteena oli, että kuvasto toimii
kaikkien kustantajien julkaisemien saman oppiaineen kirjojen
kanssa. Verrattuna vanhoihin kuvastoihin ja kirjakohtaisiin
kohokuvaliitteisiin kohokuvien kokonaismäärä on merkittävästi
pienentynyt, esimerkiksi yläkoulun maantietoon, biologiaan ja
historiaan oli ennen 30 kohokuvakansiota, kun nyt niitä on
seitsemän. Tämä helpottaa oleellisesti kohokuvien käyttöä
opetuksessa.
Oleellista uudessa materiaalissa on, että sen tarkoitus on
aktivoida koko luokan yhteistoimintaa, ei toimia vain näkövammaisen
oppijan yksilömateriaalina. Esimerkiksi pedagogissa ohjeissa on
koko luokalle suunnattuja toimintavinkkejä. Uutena lisäyksenä
tuotettiin myös materiaaleihin pedagogiset ohjeet,
mustatekstimerkinnät jokaiseen kuvaan ja erillinen näkeville
suunnattu sisällysluettelovihko. Lisäksi osaan materiaalia
tuotettiin erillinen ääniliite.
Suunnitteilla on myös jatkojalostaa ideaa ja tuottaa
laajemminkin yksilöllistä oppimateriaalia erilaisille
oppijoille, joilla on hahmottamisen haasteita.
Projektia on esitelty esimerkiksi kansainvälisissä seminaareissa,
joissa erityistä kiinnostusta on herättänyt oppimateriaalin
tuottajien ja pedagogisen asiantuntemuksen yhteistyö. Aiheesta
on lähetetty myös abstrakti toukokuun 2017 ammattilaisille
suunnattuun konferenssiin The conference Tactile Reading 2017.
Lisätietoa Onervasta: Ohjaavat opettajat Tuija Piili-Jokinen ja
Riitta Kangasaho
|