Ammatinopettaja peruskoulussa

Sain tilaisuuden lähteä MOT -hankkeen (monenlaisia oppijoita työpaikoilla) puitteissa viikoksi tutustumaan koulumme ulkopuoliseen elämään. Olen jo muutamia vuosia Ksollin hallitukseen kuuluessani mielenkiinnolla kuulostellut puheita ”valterien” ohjaavista opettajista, jaksolaisista, ohjaus- ja konsultointimatkoista… Jotain tuttua kuulemassani on ollut omaan työhöni ja Bovalliuksen toimintaan verrattuna, mutta toisaalta jotain erilaista tai eri tavalla ainakin organisoitua. Olin kuullut myös ”kehuja” opetuksen tietoteknisistä ratkaisuista sekä jatkoluokasta, jota nyt siis tiedän kutsuttavan Silta–ryhmäksi. Myös Valterin oppimateriaalituotannon tai sen lopputuotteet olen Educassa ”bongannut”. Kun mahdollisuus tuli lähteä vakoilemaan, miten muut asian hoitavat, olihan tilaisuus käytettävä. Kohteekseni valikoitui Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikael Mikkelissä.

Viikon aikana pääsinkin näkemään ja kokemaan oikeastaan kaikkea edellä mainittua ja paljon sain vaihdettua ajatuksia sekä kokemuksia. Koin iPad -bändin harjoitukset ja näin iPad -koulutuksen suunnittelua. Pääsin osallistumaan 3D -piirtämiseen ja –tulostukseen peruskoulussa. Sain nähdä Prezi -ohjelman käyttöä ja suunnittelua sekä nähdä ja seurata pedagogista nettikahvilaa. Oppimateriaalituotanto oli oma mielenkiintoinen alansa ja robotti-siesta, mikä oivallus, sekä robottitunnit yläkoulussa. Osallistuin ohjaajien kokoukseen ja sain keskustella ohjaavien opettajien kanssa heidän työnsä moninaisuudesta. Olin itselleni ehken tutuimmassa ympäristössä teknisen työn opetuksessa, mutta vastapainoksi soitin rumpuja bändissä ensi kertaa elämässäni. Pääsin näkemään verkko-opintojen järjestämistä ja viikon lopuksi vielä kipinöi koulun juhlasalissa.

Viikko oli kaikkiaan hyvä ja nivelvaiheen toimintaa parhaimmillaan. Koin myös mielenkiinnon olleen molemminpuolista eli paljon minultakin kyseltiin, että miten tai mitä teillä siellä ammatillisessa koulutuksessa…? Vaikka resursseista tuntuu olevan pulaa, olisi laajempikin kouluasteiden yli kurkottava yhteistyö hedelmällistä. Nivelvaiheissa oppilas- ja opiskelijakohtaiset tiedot toki liikkuvat ja verkostopalavereja pidetään mutta henkilöstö ei niinkään vieraile kouluasteelta toiselle ainakaan perus- ja toisen asteen välillä. Peruskoulun opettajien vierailut meillä ammatillisessa koulutuksessa taitavat rajoittua pikaisiin vierailuihin yläkoulun oppilasryhmän kanssa ja me ammatillisen koulutuksen toimijat markkinoimme koulujamme ja linjojamme mm. koulutusmessuilla yläkouluissa. Kouluasteiden arki jää kuitenkin vieraaksi. Yhteistyöajatuksia heräsi viikon aikana. Miten ne ideat saattaisikaan toteutettua käytännössä? Paljon ideoita sain mukaani ja joitakin varmasti pyrin hyödyntämään omassa arkityössäni.

Viikko oli hyvin järjestetty sekä vastaanotto avoin ja lämmin. Kiitos siitä koko Mikaelin väelle!

Tomi Vuorela
Bovallius, Turku.

Kommentoi juttua, anna palautetta:
Palautteeni:

Sähköpostiosoite: