|
Valteri-koulussa aloitti uusi johtokunta
Vuoden 2014 viimeisellä viikolla saatiin opetusministeri Krista
Kiurun allekirjoittaman päätöksen VALTERI-koulun
perustamisesta. Lopullinen päätös valtion erityiskoulujen
yhdistämisestä ja opetuksen järjestämisestä tehtiin
19.2.2015 päätöksellä (OKM /1/530/2015 ). VALTERI¬ koulun
toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Jyväskylässä, Mikkelissä,
Kuopiossa ja Oulussa. VALTERI-koulu toimii valtakunnallisesti
kattavasti.
Olemme siis aivan uuden tilanteen edessä, vaikka
VALTERI-yhteistyötä on jo tehty vuosia. Haastavaa on se, miten
selviämme kaikesta tästä muutoksesta varsin lyhyessä
aikataulussa. Uusi johtosääntö ja uuden johtavan rehtorin
valinta ovat uuden VALTERI-johtokunnan ensimmäisiä tärkeitä
tehtäviä, joista tulisi selvitä kunnialla.
Opetushenkilöstön edustajajäsenenä edustan VALTERI-koulun
opetushenkilöstöä yhteistyössä varaedustaja Päivi
Norvapalon kanssa. On muistettava, että en istu johtokunnassa
ammattiyhdistysedustajana, vaikka toiminkin OAJ:n alaisen
valtakunnallisen yhdistyksen KSOLLI ry:n puheenjohtajana. Totta
kai kaikkien opetushenkilöstön palvelusuhteisiin ja asemaan
liittyvät asiat on huomioitava myös johtokuntatyöskentelyssä,
mutta erityisen tärkeänä tehtävänä näen valtakunnallisen
vaikuttamisen eri sidosryhmiin ja erityisesti poliittisiin päättäjiin
niiden tavoitteiden saavuttamiseksi, jotka johtokunta yhdessä
tulevan johtavan rehtorin kanssa asettaa. Yksi tällainen tavoite
voisi olla esimerkiksi ohjauspalveluiden tasavertainen
saavutettavuus riippumatta oppilaan kotikunnan sijainnista tai
kunnan taloudellisesta tilanteesta. Tämä takaisi kaikille
tarvitseville oppilaille samat tasavertaiset palvelut samalla
kustannuksella.
Uuden oppilaitoksen johtokunnan asetti opetushallitus (OKM-asetus
410/2011 ). VALTERI-koulu aloittaa toimintansa 1.8.2015. Opetus-
ja kulttuuriministeriö on tarkentaessaan koulun järjestämispäätöstä
muuttanut koulun nimen erityiskoulu- Valterista Valteri-kouluksi.
Muutos perustuu tietosuoja-näkökohtiin; koulun nimestä ei saa
ilmetä, että oppilas on erityisopetuksen oppilas. Johtokunnan
opetushenkilöstö valintaprosessi oli OPH:n määräämä. Koska
opetushenkilöstöllä oli olemassa organisaatio
(=luottamusmies-järjestelmä) toteuttaa valintamenettely, antoi
OPH opetushenkilöstölle mahdollisuuden toteuttaa valinta käyttäen
luottamusmiehiä apuna. Ohjeistus oli varsin niukka ja
tulkinnanvarainen. Lisäksi aikataulu vaalin toteuttamiseen oli
varsin tiukka. Opetushallitus piti oikeuden suorittaa itse
lopullisen opetushenkilöstön henkilön valinnan. Valintaa
perusteltiin mm. sukupuolisella tasa-arvolla. Johtokunnassa on
varsinaisina jäseninä neljä miesjäsentä ja kuusi naisjäsentä,
varajäseninä kolme mies- ja kuusi naisjäsentä.
Johtokunnan kokoonpano:
Puheenjohtaja Timo Ahonen, Jyväskylän yliopisto (varajäsen
Hannu Savolainen, Jyväskylä YO), Tarja Mänty, vpj.
Ammattiopisto Luovi, Alavus (Pasi Kankare (Bovallius
ammattiopisto, Turku), Leena Auvinen, Kuopion kaupunki (Merja
Koivisto, Lapuan kaupunki), Ilona Autti-Rämö, Kela, Helsinki
(Helena Mäenpää, HUS, Helsinki), Merja Heikkonen, Näkövammaisten
keskusliitto, Helsinki (Ulrika Krook, Juridiskt ombud, VH,
SAMS-Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf. Helsingfors ),
Liisa Virkkunen Erikoislääkäri, Oulu (Arja Veijola, Oulun
ammattikorkeakoulu, Oulu ), Mikael Flemmich, Kyrkslätt,
Kirkkonummi (Heidi Backman, Kauniaisten kaupunki, Siuntio ),
Huoltajien edustaja: Esko Rautiainen , Askolan kunta (Heikki
Kemppainen, Oulun poliisilaitos, Oulu), Opetushenkilöstön
edustaja: Arto Ollila, erityisluokanopettaja, Tervaväylä Oulu
(Päivi Norvapalo Ohjaava opettaja, Onerva, Jyväskylä), Muun
henkilöstön edustaja: Taina Piekäinen , Mikael-koulu, Mikkeli,
(Johanna Hirvi, Elevhemsföreståndare,Svenska Skolan för
Synskadade, Helsingfors)
Johtokunnan ensimmäisessä kokouksessa 6.3.2015 käsiteltiin
OPH:n ja VALTERI-johtoryhmän yhdessä valmistelemaa johtosääntöä.
Johtosääntöön kokouksessa tehtiin muutamia muutosehdotuksia,
jotka käsitellään seuraavassa kokouksessa. Ennen johtosäännön
hyväksymistä johtokunnassa asia käsitellään vielä
valtakunnallisessa yhteistoimikunnassa.
Johtosääntöön on pyritty omaksumaan tulosohjauksen keskeiset
periaatteet, vallan ja vastuun tasapaino johtokunnan, johtavan
rehtorin, ja toimipisterehtoreiden toimivaltamäärittelyn päällikkövirastoja
koskevien periaatteiden mukaan. Johtosääntö on pyritty saamaan
muotoon, joka turvaa riittävän joustavuuden eri tilanteissa.
VALTERI-koulun toimivallan alue ja toimivaltajako perustuu
siihen, että johtava rehtori ratkaisee asiat, joita ei ole säädetty
tai määrätty kenenkään muun ratkaistavaksi - yleistoimivuus.
Toinen tärkeä johtokunnan tehtävä johtosäännön ohella on
johtavan rehtorin valinta. Johtokunta päätti kokouksessaan
6.3.2015 jatkaa johtavan rehtorin hakuaikaa 27.3.2015 saakka,
koska johtokunta katsoi, ettei laadukkaita hakijoita ollut määrällisesti
riittävästi. Hakuilmoitusta täydennetään, ja tiivistetään,
oppimis- ja ohjaustoimintaa, sekä kielitaitoa että kansainvälistä
toimintaa erityisopetuksen kokemuksen lisäksi korostetaan
uudessa ilmoituksessa. Johtokunta päätti perustaa valintaryhmän,
jonka tehtävänä on seuloa sopivat ehdokkaat ja haastatella
heidät. Haastatteluiden perusteella tehdään päätös
soveltuvuusarviointiin valittavista. Soveltuvuusarvioinnin tekee
Personnel, joka on ainoa valtion puitesopimuksen toimija.
Valintaprosessin loppuvaiheessa valintaryhmä tekee esityksensä
johtokunnalle johtavan rehtorin valinnasta 27.4.2015 kokouksessa.
Tuolloin johtokunta valitsee johtavan rehtorin tai päättää
muista jatkotoimista.
Johtavan rehtorin virkaa hakeneet julkaistaan erillisellä
yhteenvetolomakkeella sovittujen julkaisuehtojen mukaan. Listan
antaminen kaikista hakijoista on henkilötietolain mukaan
mahdollista antaa vain sellaisille, joille se tehtävän
hoitamista varten on tarpeen (esim. johtokunta). Yksittäisen
hakeneen henkilön tietojen antaminen on mahdollista sitä
pyydettäessä. Tämä yhteenveto pohjautuu johtokunnan kokouksen
päätöksiin ja saatuihin ohjeistuksiin koskien
ilmoittelumenettelyä.
Opetushenkilöstöllä on mahdollisuus esittää omia näkemyksiä
johtavan rehtorin valinnasta kirjoittamalla esimerkiksi sähköpostia
allekirjoittaneelle arto.ollila_at_tervavayla.fi tai
paivi.norvapalo_at_onerva.fi. Viestit käsitellään
luottamuksellisesti.
Valintaryhmä tekee lopulliset esitykset johtokunnalle hakijoista
johtavan rehtorin virkaan. Määrällisesti ei ole rajattu,
kuinka monta henkilöä päätetään esittää johtokunnalle.
Johtokunta 27.4.2015 kokouksessaan on vaativan tehtävän edessä
valitessaan johtavaa rehtoria. Tuleva johtava rehtori luo hyvin
pitkälle ne suuntaviivat ja toimintatavat, johon VALTERI-koulua
rakennetaan. Keskeisiä asioita tullee olemaan valtakunnallisen
koulun yhteiset toimintatavat, strategia, kehittäminen ja
muutokset työtehtävissä ja sisällöissä. Monia kysymyksiä
herää, vaikka opettajan käytännön työssä hallinnollinen
yhdistyminen lienee näkyneekin varsin vähän.
Arto Ollila, Valteri-koulun johtokunnan jäsen
|