Sacher-kakkua ja itävaltalaista tunnelmaa Oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelissa

Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael on mukana Comenius-hankkeessa ”It’s my life”. Mukana ovat Suomen lisäksi Itävalta, Belgia, Hollanti ja Tanska. Projektin tiimoilta tutustutaan eri maiden erityisopetuksen käytänteisiin mm. nivelvaiheen ohjauksen suhteen, perusopetuksen jälkeisiin mahdollisuuksiin, nuoren tukemiseen yleensäkin perusopetuksen viimeisten vuosin aikana jne. Saimme nämä neljä maata vieraaksemme syyskuun viimeisellä viikolla. Neljän edellisen viikon aikana vietimme maiden tiimoilta teemaviikkoja. Tanska-viikon aikana oppilaat saivat rakennella legoilla, Belgian teemaviikon aikana herkuteltiin vohveleilla ja tutustuimme lähemmin belgialaiseen kulttuuriin ja pääsimme myös tutustumaan Tintin ja smurffien maailmaan. Hollanti-viikolla oppilaat pelasivat jalkapalloa sekä taiteilivat Vincent Van Goghin inspiroimina maalauksia. Itävalta-viikon aikana oppilaat ja henkilökunta pääsivät herkuttelemaan Sacher-kakulla kuuluisaan itävaltalaiseen kahvila Demeliin.

Itävalta-viikon toteutti oma ryhmäni eli ammatillisiin opintoihin valmentava ryhmä, Livakka. Se on Etelä-Savon ammattiopiston ryhmä ja toimii Mikael-koululla. Yhteistyö oppilaitosten välillä on tiivistä ja vuoden aikana perusopetuksen päättäneiden opiskelijoiden kanssa yritämme löytää jatkon suhteen sen ”punaisen langan”. Eri oppiaineiden lisäksi tutustumme vuoden aikana 12 viikon ajan eri opintolinjoihin sekä työpaikkoihin.

Itävalta-viikon suunnittelu alkoi paria viikkoa ennen toteutusta. Mukana menossa oli myös koulunkäyntiavustajamme Esko Tuononen. Opiskelijat tutustuivat netin avulla aluksi yleisesti Itävaltaan. Myöhemmin jokainen valitsi itselleen aihealueen, johon perehtyi tarkemmin. Aihealueita olivat mm. yleistieto Itävallasta, kulttuuri, nähtävyydet, urheilu sekä ruokakulttuuri. Jokainen työsti omaa aihettaan, teki ”tietoiskun” julisteen muodossa sekä keräsi kuvia aiheeseen liittyen. Julisteiden lisäksi kokosimme yhteisen power-pointin, jonka esitimme kahvilayleisölle. Tutustuimme Sacher-kakkujen reseptehin, testasimme niitä kotitaloustunnilla ja loihdimme yhteensä seitsemän Sacher-kakkua kahvilaamme varten. Työtä riitti pariksi viikoksi useampi tunti/viikko!

Sisustimme kokoustiloihimme kolmeksi päiväksi kahvilan, jonne oppilaat sekä henkilökunta tulivat neljässä erässä herkuttelemaan Sacher-kakulla sekä nauttimaan itävaltalaisesta tunnelmasta. Puutarhaharsosta saimme aikaiseksi kahvilan verhot, taiteilimme kukkaistutukset pöytiin, valkoiset liinat, kuvat sekä julisteet Itävallasta sekä ihana Mozartin sekä Straussin musiikki johdattivat meidät upeaan tunnelmaan. Kaikilla seitsemällä opiskelijalla sekä meillä kahdella aikuisella oli itävaltalaiset nimet. Minä, tarjoilijatar Elke, esittelin kahvihetken aluksi Angelikan, Franzin, Felixin, Katharinan, Christinen, Erikan sekä Giselan. Mukana oli myös Eduard Sacher (Esko), joka oli paljastanut meille isänsä keksimän ja Eduardon itsensä kehittelemän Sacher-kakun salaisen reseptin. Naisten tarjoilija-asuun kuuluivat mustat vaatteet, valkeat esiliinat ja kakkupaperista tehdyt tarjoilijoiden päähineet. Miehillä oli valkoiset paidat, mustat housut sekä leipuri Sacherilla tietysti kokkihattu.



Johdattelimme vieraat ennen kahvittelua kuvaesityksen avulla Itävallan kiehtovaan maailmaan. Samalla myös Itävallan kuuluisuudet mm. Mozart ja keisarinna Sissi tulivat tutuiksi. ”Asiakkaamme” tekivät tilauksensa saksaksi. Tarjolla oli kahvia (Kaffee), teetä (Tee) tai mehua ( Saft). Pienetkin oppilaat osasivat tilata mehun hienosti saksaksi. ”Bitte schön” ja ”danke schön” tulivat myös tutuiksi. Opiskelijat hoitivat tarjoilut pöytiin, taustalla soi ihana musiikki ja tunnelma oli mahtava!

Kokonaisuutena kahvila oli tekijöille ja palautteen mukaan myös oppilaille sekä henkilökunnalle ihana elämys. Olen tosi ylpeä opiskelijoistani, jotka selvisivät urakasta loistavasti. Porukka hioutui myös tiiviimmin yhteen ja projektin edetessä jokainen oppi kantamaan vastuuta entistä enemmän. Projektin tiimoilta opiskelimme samalla myös mm. viestintää ja vuorovaikutusta, arkielämäntaitoja, tietotekniikkaa, matematiikkaa sekä opoa. Viimeisten kahvilavieraiden lähdettyä, kokoonnuimme itse herkuttelemaan Sacher-kakulla ja kermavaahdolla. Tiivis, hieno ja kokonaisvaltainen projektimme oli ohi. Tunnelma oli onnellisen helpottunut, kakkupaperihatut saivat kyytiä ja joku sanoikin: ”Me teimme sen! Ihana fiilis!”


Erityisluokanopettaja Virpi Suomalainen
Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael, Mikkeli

Kommentoi juttua, anna palautetta:
Palautteeni:

Sähköpostiosoite: