|
Sacher-kakkua ja itävaltalaista tunnelmaa Oppimis- ja
ohjauskeskus Mikaelissa
Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael on mukana Comenius-hankkeessa
Its my life. Mukana ovat Suomen lisäksi Itävalta,
Belgia, Hollanti ja Tanska. Projektin tiimoilta tutustutaan eri
maiden erityisopetuksen käytänteisiin mm. nivelvaiheen
ohjauksen suhteen, perusopetuksen jälkeisiin mahdollisuuksiin,
nuoren tukemiseen yleensäkin perusopetuksen viimeisten vuosin
aikana jne. Saimme nämä neljä maata vieraaksemme syyskuun
viimeisellä viikolla. Neljän edellisen viikon aikana vietimme
maiden tiimoilta teemaviikkoja. Tanska-viikon aikana oppilaat
saivat rakennella legoilla, Belgian teemaviikon aikana
herkuteltiin vohveleilla ja tutustuimme lähemmin belgialaiseen
kulttuuriin ja pääsimme myös tutustumaan Tintin ja smurffien
maailmaan. Hollanti-viikolla oppilaat pelasivat jalkapalloa sekä
taiteilivat Vincent Van Goghin inspiroimina maalauksia. Itävalta-viikon
aikana oppilaat ja henkilökunta pääsivät herkuttelemaan
Sacher-kakulla kuuluisaan itävaltalaiseen kahvila Demeliin.
Itävalta-viikon toteutti oma ryhmäni eli ammatillisiin
opintoihin valmentava ryhmä, Livakka. Se on Etelä-Savon
ammattiopiston ryhmä ja toimii Mikael-koululla. Yhteistyö
oppilaitosten välillä on tiivistä ja vuoden aikana
perusopetuksen päättäneiden opiskelijoiden kanssa yritämme löytää
jatkon suhteen sen punaisen langan. Eri oppiaineiden
lisäksi tutustumme vuoden aikana 12 viikon ajan eri
opintolinjoihin sekä työpaikkoihin.
Itävalta-viikon suunnittelu alkoi paria viikkoa ennen
toteutusta. Mukana menossa oli myös koulunkäyntiavustajamme
Esko Tuononen. Opiskelijat tutustuivat netin avulla aluksi
yleisesti Itävaltaan. Myöhemmin jokainen valitsi itselleen
aihealueen, johon perehtyi tarkemmin. Aihealueita olivat mm.
yleistieto Itävallasta, kulttuuri, nähtävyydet, urheilu sekä
ruokakulttuuri. Jokainen työsti omaa aihettaan, teki tietoiskun
julisteen muodossa sekä keräsi kuvia aiheeseen liittyen.
Julisteiden lisäksi kokosimme yhteisen power-pointin, jonka
esitimme kahvilayleisölle. Tutustuimme Sacher-kakkujen
reseptehin, testasimme niitä kotitaloustunnilla ja loihdimme
yhteensä seitsemän Sacher-kakkua kahvilaamme varten. Työtä
riitti pariksi viikoksi useampi tunti/viikko!
Sisustimme kokoustiloihimme kolmeksi päiväksi kahvilan, jonne
oppilaat sekä henkilökunta tulivat neljässä erässä
herkuttelemaan Sacher-kakulla sekä nauttimaan itävaltalaisesta
tunnelmasta. Puutarhaharsosta saimme aikaiseksi kahvilan verhot,
taiteilimme kukkaistutukset pöytiin, valkoiset liinat, kuvat sekä
julisteet Itävallasta sekä ihana Mozartin sekä Straussin
musiikki johdattivat meidät upeaan tunnelmaan. Kaikilla seitsemällä
opiskelijalla sekä meillä kahdella aikuisella oli itävaltalaiset
nimet. Minä, tarjoilijatar Elke, esittelin kahvihetken aluksi
Angelikan, Franzin, Felixin, Katharinan, Christinen, Erikan sekä
Giselan. Mukana oli myös Eduard Sacher (Esko), joka oli
paljastanut meille isänsä keksimän ja Eduardon itsensä
kehittelemän Sacher-kakun salaisen reseptin. Naisten
tarjoilija-asuun kuuluivat mustat vaatteet, valkeat esiliinat ja
kakkupaperista tehdyt tarjoilijoiden päähineet. Miehillä oli
valkoiset paidat, mustat housut sekä leipuri Sacherilla tietysti
kokkihattu.
Johdattelimme vieraat ennen kahvittelua kuvaesityksen avulla Itävallan
kiehtovaan maailmaan. Samalla myös Itävallan kuuluisuudet mm.
Mozart ja keisarinna Sissi tulivat tutuiksi. Asiakkaamme
tekivät tilauksensa saksaksi. Tarjolla oli kahvia (Kaffee), teetä
(Tee) tai mehua ( Saft). Pienetkin oppilaat osasivat tilata mehun
hienosti saksaksi. Bitte schön ja danke schön
tulivat myös tutuiksi. Opiskelijat hoitivat tarjoilut pöytiin,
taustalla soi ihana musiikki ja tunnelma oli mahtava!
Kokonaisuutena kahvila oli tekijöille ja palautteen mukaan myös
oppilaille sekä henkilökunnalle ihana elämys. Olen tosi ylpeä
opiskelijoistani, jotka selvisivät urakasta loistavasti. Porukka
hioutui myös tiiviimmin yhteen ja projektin edetessä jokainen
oppi kantamaan vastuuta entistä enemmän. Projektin tiimoilta
opiskelimme samalla myös mm. viestintää ja vuorovaikutusta,
arkielämäntaitoja, tietotekniikkaa, matematiikkaa sekä opoa.
Viimeisten kahvilavieraiden lähdettyä, kokoonnuimme itse
herkuttelemaan Sacher-kakulla ja kermavaahdolla. Tiivis, hieno ja
kokonaisvaltainen projektimme oli ohi. Tunnelma oli onnellisen
helpottunut, kakkupaperihatut saivat kyytiä ja joku sanoikin:
Me teimme sen! Ihana fiilis!
Erityisluokanopettaja Virpi Suomalainen Oppimis- ja ohjauskeskus
Mikael, Mikkeli
|