NLS:n kesäkurssilla Islannissa kesällä 2012



Nordiska Lärarorganisationers Samråd eli pohjoismaisten opettajajärjestöjen yhteistoimintajärjestö järjestää joka toinen kesä jäsenilleen kesäkurssin, missä käsitellään ajankohtaisia kouluun liittyviä asioita ammatillisesta näkökulmasta.



Islannin kuumien lähteiden alueella käveleminen on kielletty.

ISLANNISSA

Kesäkuun viimeisellä viikolla vuonna 2012 sai 145 pohjoismaista opettajaa mahdollisuuden osallistua tällä kurssille. Paikka oli Selfoss, pieni kaupunki Islannissa, ja siellä Selfossin hotelli. Kielenä oli ”skandinaviska” eli meille 20.lle suomalaiselle se tarkoitti ruotsia. Muut osallistujat käyttivät omaan äidinkieltään tai koulussa opiskelemaansa tanskaa. Suomesta kurssille osallistui parikymmentä opettajaa, kaikista eri opettajaryhmistä ja opettajia oli ympäri Suomea, Tärkein kriteeri kurssille osallistumiselle oli se, että osallistuja puhuu sujuvaa ruotsia, norjaa tai tanskaa. Muita kriteereitä oli aktiivisuus ammatillisessa toiminnassa.

SKANDINAAVISKAA

Viiden päivän ajan kuuntelimme luentoja – luennoitsijat olivat eri pohjoismaista - , tutustuimme Islannin nähtävyyksiin, juttelimme, lauloimme, juhlimme. Järjestelyt ja tarjoilut olivat ensiluokkaiset erinomaisine luennoitsijoineen. Ja totta oli, että pohjoismaisten kielten taitoa tarvittiin, sillä paikalla ei ollut tulkkeja eikä englantia käytetty koko aikana. Päivät aloitettiin aina hieman epävirallisemmin eli kunkin maan opettajat lauloivat yhdessä jonkin oman maansa laulun. Yhden illan juhlaohjelmana oli suunnitella itse oman maan juhlaesitys. Meillä suomalaisilla mukana esityksessä oli tietysti Kalevalaa ja Sibeliusta. Huumorilla mentiin kuten muutkin maat, suuremmaksi osaksi.


Näin mahtavissa maisemissa pääsimme vaeltamaan Islannin kokouksen aikana.

SATEENKAAREN LAPSET

Mutta myös elämän vakavuus näkyi kurssilla. Itselle henkilökohtaisesti liikuttavin hetki oli se, kun omalla esiintymisvuorollaan norjalaiset opettajat lauloivat Utöyan kesällä 2011 tapahtumien kunnioittamisen yhteydessä tunnetuksi tulleen Pete Segerin laulun Sateenkaaren lapset – My RainbowRace. Opettajat kertoivat, että heillä kaikilla oli joitakin yhteyksiä murhien uhreihin ja heidän sukulaisiinsa ja tapahtumat ovat olleet suuri suru koko Norjan kansalle.Kurssin teema liittyi opettajien ammatillisuuteen. Ruotsiksi aihe se oli tämä: Professionellalärare – en förutsättning för kvalitet i skolan. Eli suunnilleen niin, että ammattitaitoiset opettajat ovat edellytykset laadukkaalle koululle.

AMMATTITAITOA

Kurssi lähti siitä näkökulmasta, että kaikki maat, poliitikot, päättäjät, vanhemmat ja opiskelijat, haluavat kehittää oman koulunsa laatua. Opettajanäkökulmasta laatu tarkoittaa sitä, että opettajan ammattia tulee vahvistaa, ja sen myötä opettajien asemaa. Opettajien tulee saada, paitsi itsetietoisuutta ja ylpeyttä ammattinsa johdosta, myös tukea ja arvostusta omalta yhteiskunnaltaan. Hyvin koulutetut ja innostuneet opettajat ovat tärkein edellytys sille, että koulu voi hyvin ja saa aikaan hyvää tulosta.


Erityisopettaja Eija suomalaisen PRKL-kaupan portailla Reykjavikissa.

SUOMESSA ASIAT OVAT HYVIN

Päivien aikana tuli vahvasti sellainen tunne, että meillä suomalaisilla on asiat monin tavoin paremmin kuin muissa pohjoismaissa. Suomalaisten opettajien palkkataso on suhteellisen korkea, tosin tässä johtavat tanskalaiset ja norjalaiset ovat kakkosena Mutta ruotsalaiset opettajat tuntuvat jääneen palkkakehityksessään selkeästi jälkeen muista maista. Ruotsissa on yksilöllinen palkkausjärjestelmä ja paljon yksityiskouluja. Näiden vaikutusta palkkakehitykseen pohdiskeltiin. Suomessa opettajakoulutukseen on enemmän hakijoita kuin muualla ja näin taataan se, että opettajat ovat innostuneita työstään – se ei useinkaan ole Suomessa ammatti, johon vain ajaudutaan. Muissa pohjoismaissa ei opettajakoulutus ole ollenkaan niin kiinnostava. Pisa-tutkimuksen tuloksista puhuttiin paljon ja taas Suomi sai suitsutusta. Myös Unescon arvioiden mukaan Suomen koulutus on erittäin hyvässä arvossa.


Anders Rusk kertoilee päiväohjelmista NLS:n kesäpäivillä 2012.

TALOUSKRIISI

Kurssin isäntämaassa Islannissa oli talouskriisi nelisen vuotta sitten. Se on vaikuttanut islantilaiseen yhteiskuntaan ja koulutukseen. Islannissa puhutaan ajasta ennen kriisiä ja kriisin jälkeen. Positiivisia vaikutuksia ovat olleet talouskriisiin liittyvä pohdinta, erilaiset uudistukset ja uudet ideat sekä ihmisten välille syntynyt solidaarisuus. Negatiivista on puolestaan ollut vaikeuksien takia syntynyt ahdistus, köyhyys ja työttömyys sekä sosiaaliset konfliktit. Näistä asioista meille kertoi Islannin opetus-, tutkimus- ja kulttuuriministeriön edustaja Sigurjón Mýrdal. Nämä asiat ovat vaikuttamassa uuteen opetussuunnitelmaan, jota ollaan parhaillaan ottamassa käyttöön islannissa.

Kurssin muina virallisina aiheina olivat Islannin uudistusten lisäksi opettajankoulutus eri maissa, tulevaisuuden koulu ja koulutuksen laatutekijät.

Muita luennoitsijoita Myrdalin lisäksi olivat professorit Ulf Fredriksson Tukholmasta, Sven-Erik Hansen Turusta, HafdísIngvarsdóttir Islannin yliopistosta sekä Anders Rusk, NLS:n pääsihteeri Helsingistä. Keskustelu luentojen jälkeen oli pöydissä vilkasta. Meidät oli jaettu pöytiin siten, että kussakin pöydässä istui opettajia kaikista eri pohjoismaista.

VAPAA-AIKAA

Luentojen ja keskustelujen lisäksi kurssin tutustumisohjelma ja vapaa-ajan ohjelma oli monipuolinen ja mielenkiintoinen. Kävimme katsomassa kuumien lähteiden pärskeitä, teimme kävelyretken laavalakeuksilla ja ihailimme Islannin mahtavia vesiputouksia. Lisäksi kävin lyhyellä vierailulla Reykjavikin. Isäntäjärjestö eli Islannin opettajien ammattijärjestö ”KennarasambandIslands”, tarjosi retkellä perinteistä islantilaista herkkua eli mädätettyä haita ja paikallista pontikkaa. Lisää tietoa sekä kurssin kaikki luennot löytyvät ruotsiksi/skandinaaviksi kirjoitettuna NLS:n sivulta http://www.n-l-s.org/sommarkurs.html

Leena Ruotonen

Kommentoi juttua, anna palautetta:
Palautteeni:

Sähköpostiosoite: