|
NLS:n kesäkurssilla Islannissa kesällä 2012
Nordiska Lärarorganisationers Samråd eli pohjoismaisten
opettajajärjestöjen yhteistoimintajärjestö järjestää joka
toinen kesä jäsenilleen kesäkurssin, missä käsitellään
ajankohtaisia kouluun liittyviä asioita ammatillisesta näkökulmasta.
Islannin kuumien lähteiden alueella käveleminen on kielletty.
ISLANNISSA
Kesäkuun viimeisellä viikolla vuonna 2012 sai 145 pohjoismaista
opettajaa mahdollisuuden osallistua tällä kurssille. Paikka oli
Selfoss, pieni kaupunki Islannissa, ja siellä Selfossin hotelli.
Kielenä oli skandinaviska eli meille 20.lle
suomalaiselle se tarkoitti ruotsia. Muut osallistujat käyttivät
omaan äidinkieltään tai koulussa opiskelemaansa tanskaa.
Suomesta kurssille osallistui parikymmentä opettajaa, kaikista
eri opettajaryhmistä ja opettajia oli ympäri Suomea, Tärkein
kriteeri kurssille osallistumiselle oli se, että osallistuja
puhuu sujuvaa ruotsia, norjaa tai tanskaa. Muita kriteereitä oli
aktiivisuus ammatillisessa toiminnassa.
SKANDINAAVISKAA
Viiden päivän ajan kuuntelimme luentoja luennoitsijat
olivat eri pohjoismaista - , tutustuimme Islannin nähtävyyksiin,
juttelimme, lauloimme, juhlimme. Järjestelyt ja tarjoilut olivat
ensiluokkaiset erinomaisine luennoitsijoineen. Ja totta oli, että
pohjoismaisten kielten taitoa tarvittiin, sillä paikalla ei
ollut tulkkeja eikä englantia käytetty koko aikana. Päivät
aloitettiin aina hieman epävirallisemmin eli kunkin maan
opettajat lauloivat yhdessä jonkin oman maansa laulun. Yhden
illan juhlaohjelmana oli suunnitella itse oman maan juhlaesitys.
Meillä suomalaisilla mukana esityksessä oli tietysti Kalevalaa
ja Sibeliusta. Huumorilla mentiin kuten muutkin maat, suuremmaksi
osaksi.
Näin mahtavissa maisemissa pääsimme vaeltamaan Islannin kokouksen aikana.
SATEENKAAREN LAPSET
Mutta myös elämän vakavuus näkyi kurssilla. Itselle henkilökohtaisesti
liikuttavin hetki oli se, kun omalla esiintymisvuorollaan
norjalaiset opettajat lauloivat Utöyan kesällä 2011
tapahtumien kunnioittamisen yhteydessä tunnetuksi tulleen Pete
Segerin laulun Sateenkaaren lapset My RainbowRace.
Opettajat kertoivat, että heillä kaikilla oli joitakin yhteyksiä
murhien uhreihin ja heidän sukulaisiinsa ja tapahtumat ovat
olleet suuri suru koko Norjan kansalle.Kurssin teema liittyi
opettajien ammatillisuuteen. Ruotsiksi aihe se oli tämä:
Professionellalärare en förutsättning för kvalitet i
skolan. Eli suunnilleen niin, että ammattitaitoiset opettajat
ovat edellytykset laadukkaalle koululle.
AMMATTITAITOA
Kurssi lähti siitä näkökulmasta, että kaikki maat,
poliitikot, päättäjät, vanhemmat ja opiskelijat, haluavat
kehittää oman koulunsa laatua. Opettajanäkökulmasta laatu
tarkoittaa sitä, että opettajan ammattia tulee vahvistaa, ja
sen myötä opettajien asemaa. Opettajien tulee saada, paitsi
itsetietoisuutta ja ylpeyttä ammattinsa johdosta, myös tukea ja
arvostusta omalta yhteiskunnaltaan. Hyvin koulutetut ja
innostuneet opettajat ovat tärkein edellytys sille, että koulu
voi hyvin ja saa aikaan hyvää tulosta.
Erityisopettaja Eija suomalaisen PRKL-kaupan portailla Reykjavikissa.
SUOMESSA ASIAT OVAT HYVIN
Päivien aikana tuli vahvasti sellainen tunne, että meillä
suomalaisilla on asiat monin tavoin paremmin kuin muissa
pohjoismaissa. Suomalaisten opettajien palkkataso on suhteellisen
korkea, tosin tässä johtavat tanskalaiset ja norjalaiset ovat
kakkosena Mutta ruotsalaiset opettajat tuntuvat jääneen
palkkakehityksessään selkeästi jälkeen muista maista.
Ruotsissa on yksilöllinen palkkausjärjestelmä ja paljon
yksityiskouluja. Näiden vaikutusta palkkakehitykseen
pohdiskeltiin. Suomessa opettajakoulutukseen on enemmän hakijoita
kuin muualla ja näin taataan se, että opettajat ovat
innostuneita työstään se ei useinkaan ole Suomessa
ammatti, johon vain ajaudutaan. Muissa pohjoismaissa ei
opettajakoulutus ole ollenkaan niin kiinnostava. Pisa-tutkimuksen
tuloksista puhuttiin paljon ja taas Suomi sai suitsutusta. Myös
Unescon arvioiden mukaan Suomen koulutus on erittäin hyvässä
arvossa.
Anders Rusk kertoilee päiväohjelmista NLS:n kesäpäivillä 2012.
TALOUSKRIISI
Kurssin isäntämaassa Islannissa oli talouskriisi nelisen vuotta
sitten. Se on vaikuttanut islantilaiseen yhteiskuntaan ja
koulutukseen. Islannissa puhutaan ajasta ennen kriisiä ja
kriisin jälkeen. Positiivisia vaikutuksia ovat olleet
talouskriisiin liittyvä pohdinta, erilaiset uudistukset ja uudet
ideat sekä ihmisten välille syntynyt solidaarisuus.
Negatiivista on puolestaan ollut vaikeuksien takia syntynyt
ahdistus, köyhyys ja työttömyys sekä sosiaaliset konfliktit.
Näistä asioista meille kertoi Islannin opetus-, tutkimus- ja
kulttuuriministeriön edustaja Sigurjón Mýrdal. Nämä asiat ovat
vaikuttamassa uuteen opetussuunnitelmaan, jota ollaan parhaillaan
ottamassa käyttöön islannissa.
Kurssin muina virallisina aiheina olivat Islannin uudistusten lisäksi
opettajankoulutus eri maissa, tulevaisuuden koulu ja koulutuksen
laatutekijät.
Muita luennoitsijoita Myrdalin lisäksi olivat professorit Ulf
Fredriksson Tukholmasta, Sven-Erik Hansen Turusta, HafdísIngvarsdóttir
Islannin yliopistosta sekä Anders Rusk, NLS:n pääsihteeri
Helsingistä. Keskustelu luentojen jälkeen oli pöydissä
vilkasta. Meidät oli jaettu pöytiin siten, että kussakin pöydässä
istui opettajia kaikista eri pohjoismaista.
VAPAA-AIKAA
Luentojen ja keskustelujen lisäksi kurssin tutustumisohjelma ja
vapaa-ajan ohjelma oli monipuolinen ja mielenkiintoinen. Kävimme
katsomassa kuumien lähteiden pärskeitä, teimme kävelyretken
laavalakeuksilla ja ihailimme Islannin mahtavia vesiputouksia.
Lisäksi kävin lyhyellä vierailulla Reykjavikin. Isäntäjärjestö
eli Islannin opettajien ammattijärjestö KennarasambandIslands,
tarjosi retkellä perinteistä islantilaista herkkua eli mädätettyä
haita ja paikallista pontikkaa. Lisää tietoa sekä kurssin
kaikki luennot löytyvät ruotsiksi/skandinaaviksi kirjoitettuna
NLS:n sivulta http://www.n-l-s.org/sommarkurs.html
Leena Ruotonen
|